Ontslag nemen als bestuurslid uit VZW

Boejakasja
Topic Starter

Ontslag nemen als bestuurslid uit VZW

#1 , 21 apr 2014 13:30

Hallo iedereen,

Een aantal jaar geleden heb ik samen met 2 vrienden een VZW opgericht. Maar ondertussen liggen mijn interesses ergens anders, en en wil ik andere wegen inslaan... Onze VZW huurt een kantoor waarbij ik ook het huurcontract ondertekende. Ook zit er nog een 1000€ geld van mij persoonlijk in de "pot" die we hebben gebruikt om een computer en wat kantoormateriaal aan te kopen.

Wat zijn mijn mogelijkheden?

- Bij de VZW blijven als "stille" bestuurder, maar wat met mijn aansprakelijkheid als vb de elektriciteitsrekening of de gasrekening niet meer betaald wordt?
- Ontslag nemen uit de VZW, maar moet ik dan een aangetekende brief sturen dat ik ontslag neem?
- Hoe kan ik best mijn geld "terugvragen"?

Hoe pak ik dit het best aan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 apr 2014 08:12

“Art.2. De statuten van een vereniging vermelden tenminste :...7° a) de wijze van benoeming, ambtsbeëindiging en afzetting van de bestuurders, de omvang van hun bevoegdheden en de wijze waarop zij die uitoefenen, ofwel alleen, ofwel gezamenlijk, ofwel als college, en de duur van hun mandaat...”(27 JUNI 1921. - Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen).

‘Bij de VZW blijven als "stille" bestuurder’ houdt in dat u niet meer ‘bestuurt’ en dus evenmin nog bestuurder bent.

“Art.12.Elk lid van een vereniging is vrij uit te treden door het indienen van zijn ontslag bij de raad van bestuur... Een lid dat ontslag neemt of dat wordt uitgesloten, heeft geen aanspraak op het bezit van de vereniging en kan betaalde bijdragen niet terugvorderen, tenzij de statuten anders bepalen. “(27 JUNI 1921. - Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen).
zonder winstoogmerk...)

Hoe kan ik best mijn geld "terugvragen"?

Toon de vzw aan dat dit geld uw eigendom bleef en dus geen bezit van de vzw is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”