Ik zit momenteel "gegijzeld" in een vennootschap (bvba) waarvan ik statutair zaakvoerder ben, en sedert Maart wil uitstappen.
We zijn met twee vennoten, elk 50% van de aandelen. Er is geen enkel concurrentieverbod opgenomen in de statuten.
Er was een onderlinge afspraak gemaakt dat ik 30/06 zou uitstappen. Er was een voorlopig mondeling akkoord dat
ik een letterlijke stap opzij zou doen en mijn aandelen zou verkopen voor 1 EUR. In ruil hiervoor zou ik
de activiteiten voor klanten die ik vandaag ook bedien verder onder eigen naam verder zetten.
Op zich was dit een goeie deal omdat er voor beide partijen continuïteit is.
Helaas doet mijn vennoot heel lastig en komen we niet tot een vergelijk. Op de allerlaatste dag stuurt hij eerst een modelovereenkomst
(we hadden afgesproken dat hij met iets ging afkomen) door waarin een volledig concurrentieverbod stond voor grondgebied Belux.
Totaal niet volgens de afspraak en dat op de allerlaatste dag. Op een verbolgen reactie van mijn kant kwam er een "Oeps, foutje".
De tegenpartij heeft er ook alle voordeel bij dat dit zo lang mogelijk duurt omdat ik voor méér inkomsten zorg dan hij, en onze bestuursvergoedingen vast zijn.
Daarna volgen revisies door mij én door hem, maar we lopen nu uiteindelijk toch vast op een concurrentieverbod voor (quasi) het volledig klantenbestand, inclusief enkele partners en subcontractors waar ik ook wil mee samenwerken in de toekomst. Ik heb proberen uitleggen dat dit voor hem geen bedreiging is voor de bestaande vennootschap omdat hij zich op andere activiteiten/business zal focus'en dan ik, maar hij wil niet meer wijken.
Dus loop ik vast voor de activiteiten van mijn nieuwe zaak en kan ik deze overeenkomst niet tekenen.
Welke opties heb ik nu?
1./ Ik overweeg een vordering tot uittreding. De vraag is echter: Indien positieve uitspraak, kan de rechter dan een concurrentieverbod opleggen als onderdeel van de overname van aandelen, en/of kan tegenpartij dan dergelijke eis stellen?
2./ Anderszijds stel ik mij ook de vraag: Stel dat ik gewoon mijn ontslag zelf geef.
Als je artikels zoals dit leest stel het niets voor:
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 91/related" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan vervalt het "afgeleid concurrentiebeding" als bestuurder en ben ik enkel nog aandeelhouder.
Als ik dan de "concurrentie" beperk tot dat deel van de klanten welke risico's loop ik dan, en wat heb ik nog te verliezen als de waarde van de aandelen die ik vandaag zou krijgen ook maar 1 EUR is? Ik veronderstel dat hij zou kunnen massaal schulden maken op de vennootschap. Maar dan doet hij zichzelf evenveel pijn als mij toch?