Hoge RC

Amss
Topic Starter

Hoge RC

#1 , 14 feb 2016 19:38

Beste,

Dankzij mijn vorige (incapabele) boekhouder, zit ik, een zelfstandige en zaakvoerder van een bvba, momenteel met een debet RC van zo'n 100.000 euro tov mijn bvba. Deze is o.a. ontstaan door voordeel in alle aard (vruchtgebruik) van onroerend goed wat dus op naam van de bvba staat.

Momenteel ben ik dus opzoek naar een nieuwe boekhouder die mij met mijn probleem kan helpen, en heb reeds met enkele contact gehad. Maar aangezien mijn gebrekkige kennis over boekhouding, en mijn slechte ervaring met de vorige boekhouder, ben ik niet meer zo snel geneigd hun praatjes te geloven. Ik zou hierdoor graag jullie raad vragen over wat de mogelijke oplossingen zijn voor mijn probleem, en welke hiervan mogelijks het voordeligst is voor mij.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse

#2 , 14 feb 2016 20:38

Beste,

Het is inderdaad het beste om zo snel mogelijk de rekening courant af te bouwen. De snelste manier om dit te doen zonder effectieve terugbetaling is indien mogelijk door reserves uit de vennootschap uit te keren (de vennootschap zal dan wel de roerende voorheffing moeten betalen hierop)

indien dit niet mogelijk is kan u best de r/c omzetten naar een lening met een langere looptijd omdat zo de intrest last lager ligt. Wel belangrijk is dat u als de looptijd verstreken is u de effectieve terugbetaling kan doen of dat deze gebeurd is omdat anders de fiscus kan zeggen dat de omzetting van de rekening courant fictief is geweest.

Als u een hoog loon heeft en de vennootschap is sterk rendabel zou u ook een aandeeloptieplan kunnen aangaan al is hier natuurlijk wel een beursrisico aan verbonden.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”