volstorten van kapitaal

andynuyens
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

volstorten van kapitaal

#1 , 03 mei 2016 19:58

Vraagje,

Ik heb 2.5 jaar een vennootschap met mijn 2 broers. 1 broer heeft besloten om uit de vennootschap te stappen;
Hij bezit 45% aandelen. Het kapitaal is nog niet volstort. Hij wil zijn aandelen verkopen voor de helft van hun waarde.
Toch wil ik hem er toe verplichten om zijn deel van het kapitaal te volstorten.

Mijn vraag is,

Als ik hem hiertoe verplicht en hij volstort zijn bedrag niet wat gebeurt er dan?

groeten Andy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 03 mei 2016 20:06

Het kan, maar bij faillissement zullen ze ook aan zijn deur komen kloppen voor het overige geld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

thepolice

#3 , 08 mei 2016 17:34

Lowie beetje kort (door de bocht) antwoord.

1. Je kan die aandelen overnemen (zoals je schrijft en blijkbaar hebt aangekaart 'met korting') en dan kan je ze als overnemer zelf volstorten ?! - graag dubbele check hier-

2. Als er problemen opduiken zal inderdaad iemand ze ooit moeten volstorten.

Het handigste is uiteraard ze te volstorten en daarmee te handelen.

Anders heb je infeite 2 soorten aandelen volstort en niet-volstort doet me denken aan de beurs en klasse a en klasse b aandelen etc.

Hangt dus volgens mij af van de persoonlijke situatie van de overlater (die dat ze wenst te verkopen)

Kan hij volstorten of niet ? Als er geen middelen zijn is dat natuurlijk moeilijk.

Dus jij neemt ze over (met korting) en volstort ze zelf.

Mij lijkt dat het meest plausibele antwoord (dus je koopt de de aandelen over (met korting) en volstort ze zelf. Kan perfect.

Corrigeer mij indien ik fouten maak in mijn redenering.

Reclame

denlowie

#4 , 08 mei 2016 17:46

Het kan, maar bij faillissement zullen ze ook aan zijn deur komen kloppen voor het overige geld.
Ondanks zijn verkoop blijft hij zijn oprichters aansprakelijkheid behouden, en ja de drie jaar zijn natuurlijk bijna om !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”