Autoverzekering in België maar domicilie in Nederland

Kelvinve
Topic Starter

Autoverzekering in België maar domicilie in Nederland

#1 , 10 apr 2015 10:26

Goedemorgen ,

Ik zit momenteel met volgende situatie en ik zou graag weten wat er mogelijk is.

Ik ben sinds een tweetal maanden verhuisd naar net over de Nederlandse grens. Ik werk nog wel in fulltime dienstverband in België, daarbovenop ben ik ook sinds 2 jaar zelfstandige in bijberoep in België.

Nu zit ik met het probleem dat mijn wagen die momenteel in België is ingeschreven en verzekerd is in principe moet ingevoerd worden in Nederland. Qua wegenbelasting is dit financieel erg nadelig voor mij want ik zou daar per maand bijna het bedrag betalen dat ik in België per jaar zou betalen.
Ik heb al het één en ander opgezocht en blijkbaar is het quasi onmogelijk om je auto in België te verzekeren als je geen domicilie in België hebt. Nu is het wel zo dat ik mijn zelfstandige activiteit op het adres van mijn ouders heb gezet die gewoon in België wonen. Het betreft uiteraard geen vennootschap maar een eenmanszaak.

Ik kan nergens terugvinden of het mogelijk is in dit geval om de auto in te schrijven op de "zaak" en bijgevolg ook te verzekeren op de naam eenmanszaak.

Alvast bedankt
Kelvin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 10 apr 2015 17:55

Als u geen vennootschap hebt is er geen "zaak". U bent zelf de zaak en uw wagen is al op uw naam ingeschreven. u kan geen kunstmatige tweedeling maken die er niet is. U kan natuurlijk wel een vennootschap oprichten en daarin uw zaak onderbrengen; Op dat ogenblik kan u de wagen overdragen aan de vennootschap en voor zover de maatschappelijke zetel ervan in België ligt, is dat probleem opgelost.
Alleen : u zal moeten afwegen op het de moeite is. Een vennootschap oprichten kost geld. Secundo is er meer dan waarschijnlijk de noodzaak om een boekhouder te engageren die jaar na jaar evenmin gratis werkt. Weegt dat op tegen de voordelen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Algemeen”