Polis opzeggen na verkoop woning

Lobke
Topic Starter

Polis opzeggen na verkoop woning

#1 , 29 jun 2015 13:37

Goedemiddag,

Ik heb onlangs mijn woning verkocht. De vervaldatum van de brandverzekering is elk jaar in september. Ik heb aangetekend opgezegd op 16/6 en krijg nu een brief ter bevestiging dat mijn contract eindigt in september 2016! Dat wil zeggen dat ik in september nog voor een jaar brandverzekering moet betalen voor een woning die niet meer van mij is.

De algemene voorwaarden zeggen inderdaad aangetekend opzeggen 3 maanden voor de vervaldatum. Maar ik was verplicht mijn brandverzekering aan te houden tot de verkoop van de woning definitief was.

Kan ik hier iets aan doen?

Alvast bedankt!
Lobke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 29 jun 2015 13:50

Ja. Gewoon mededelen aan de maatschappij dat het verzekerde huis (app...) verkocht is op datum ... ... .... . Best voorblad van de verkoopakte (desnoods van een ontwerp) bijvoegen. U krijgt nog een paar maanden ongebruikte premie terug.

bosprocureur

#3 , 29 jun 2015 13:51

Hebt u intussen een andere woning gekocht? Was uw inboedel bij dezelfde maatschappij verzekerd ?

Reclame

Lobke
Topic Starter

#4 , 29 jun 2015 13:59

Bedankt, bosprocureur!

Neen, ik heb geen nieuwe woning gekocht. Voor mijn huidige huurwoning heb ik ergens anders een brandverzekering.

De verzekeraar in mijn geval was ook de kredietverstrekker (Allianz). Ik was destijds verplicht ook bij hen de brandverzekering te nemen. Zij weten dus heel goed dat de woonst verkocht is, de hypotheek is namelijk gelicht. Daarvan heb ik de bevestiging van Allianz. Omdat dit natuurlijk een andere afdeling binnen Allianz is, heb ik in mijn opzeggingsbrief van de brandverzekering ook het dossiernummer van de hypotheek vermeld.

basejumper

#5 , 30 jun 2015 09:24

Lobke,

door de verkoop van uw huis verdwijnt het te verzekeren risico en kan u uw verzekering wonst perfect opzeggen; inderdaad bewijs verkoop bij te voegen. Wat uw inboedel betreft is de zaak anders. uw inboedel blijft bestaan en heeft u mee verhuis naar de nieuwe huurwoning; U heeft het recht om voor die huurwoning een nieuwe verzekerng elders te nemen; uw inboedel moet u echter tot de volgende vervaldag bij de bestaande verzekeringsmaatschappij verzekerd houden. En gezien 3 maand opzeg kom je inderdaad aan sept 2016.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Algemeen”