Nieuw verzekeringscontract wagen

nookie
Topic Starter

Nieuw verzekeringscontract wagen

#1 , 02 jun 2015 14:36

Hallo

Onder het motto 'domme vragen bestaan niet' toch misschien een eenvoudige vraag waar ik mee sukkel...

Ik heb in maart een nieuwe wagen gekocht. Ik zou onder normale omstandigheden een van de komende dagen/weken een telefoontje moeten krijgen van de garage dat hij geleverd is. (1)

Ondertussen was dit het goede moment om eens mijn huidige verzekering te vergelijken met andere makelaars/verzekeringsmaatschappijen. Hieruit blijkt dat een andere maatschappij aanzienlijk goedkoper is dan mijn huidige maatschappij. Ik zou dus voor mijn nieuwe wagen met een andere verzekeraar in zee willen gaan. (2)

Ik heb reeds een nieuwe Europese nummerplaat, maar mijn nieuwe toekomstige verzekeraar raadt toch aan een nieuwe nummerplaat aan te vragen om volgende reden:
Het gemakkelijkste om een clean break te hebben tussen de huidige maatschappij xxx en de nieuwe verzekering via ons is om een nieuwe nummerplaat aan te vragen met een nieuwe combinatie. Op deze manier kan je meteen je huidige plaat terugsturen naar de DIV te Brussel om deze te laten schrappen (verkeersbelasting wordt verrekend tussen wat je voor de nieuwe wagen moet betalen en wat je voor de huidige auto zou terugkrijgen) en kan na het doorsturen van het schrappingsbewijs naar xxx ook die polis vernietigd worden. Bij ons wordt dan de nieuwe polis meteen opgesteld met de nieuwe nummerplaatcombinatie.
Indien je de nummerplaat zou behouden ben je “gedwongen” om eerst bij xxx een voertuigwijziging door te voeren, de polis op te zeggen en pas vanaf datum dat de opzegging actief is de polis via ons te starten.
(3)

Mijn huidige wagen zou ik overlaten aan de garage. Maar dan ben ik zo simpel om het volgende te denken (hier komt het punt): als ik mijn wagen over laat aan de garage en mijn huidige nummerplaat terugstuur naar het DIV, dan moet ik te voet naar huis met het nieuwe roze inschrijvingsformulier voor mijn nieuwe wagen, dan een nieuwe nummerplaat laten afkomen om daarna pas mijn nieuwe wagen op te halen? Of bezie ik dit compleet mis, of zijn er andere eenvoudigere suggesties?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 02 jun 2015 14:46

een beetje garage zal u laten weten wanneer u nieuwe wagen geleverd is. U zal dan de roze kaart mogen gaan halen dewelke u ondertekend aan uw verzkeeringsmakelaar geeft. Normaal de dag nadien heeft u uw nieuwe plaat al. u rijdt met u oude wagen naar de garage, vijst uw oude nummerplaat los en vertrekt met de nieuwe wagen richting Bpost. Daar geeft u uw oude nummerplaat af ter schrapping.

easy peasy

Kali

#3 , 02 jun 2015 15:35

De theorie van uw verzekeringsmakelaar is correct indien u enkele dagen 2 voertuigen op uw naam ingeschreven heeft.

Dus u vraagt nummerplaat nieuwe wagen aan, u levert oude wagen in en rijdt weg met nieuwe nummerplaat en paar dagen later levert u oude nummerplaat in.

Reclame

Sirkii

#4 , 02 jun 2015 20:44

Om een nieuwe BA verzekering af te sluiten zal je normaliter gevraagd worden om een "Schadeverleden" attest van je vorige verzekeraar af te leveren. Dat zal je pas krijgen na de opzeg. Heeft je nieuwe makelaar expliciet (op papier) bevestigd dat hij dat attest niet nodig heeft?

Anders nu al je omnium bij de nieuwe makelaar en de rest op de volgende vervaldag.

Vergelijk ook de premieverhogingen bij schade in fout. Elke verzekeraar bepaalt de criteria vrij maar moet ze wel opnemen in zijn polis.

Terug naar “Algemeen”