Mijn punt moet gelezen worden in de context van de oorspronkelijke vraag ivm al dan niet stemplicht en het feit dat vele kiezers niet meer gemotiveerd zijn.
Door coalitievorming tussen kleine partijtjes -dikwijls steeds dezelfde- ziet de modale kiezer het niet meer zitten omdat er toch niets verandert, ook al is er een partij met veel meer stemmen dan al de anderen en is er een duidelijke trend om meer en meer voor die partij te stemmen...(ik maak hier geen reclame voor een bepaalde partij hoor! ik illustreer enkel mijn mening).
Dit is iets wat veel mensen gewoon niet begrijpen omdat ze de wiskundige logica erachter niet snappen.
Stel je voor dat we een stad Ondwerpen hebben, waarbij er 6 partijen zijn:
Verkiezingen 2006:
Partij A: 10%, extreem-rechts
Partij B: 15%, rechts
Partij C: 20%, links
Partij D: 20%, links
Partij E: 20%, links
Partij F: 5%, links
Verkiezingen 2012:
Partij A: 10%, extreem-rechts
Partij B: 35%, rechts
Partij C: 15%, links
Partij D: 15%, links
Partij E: 15%, links
Partij F: 10%, links
Partij B is de grootste én stijgt héél sterk. Partij C-E verliezen sterk, enkel F stijgt op links vlak. Toch is het overduidelijk dat links nog steeds de meerderheid van de mensen vertegenwoordigt (55%) en dus democratisch gezien het best samen regeert. Partij B mag dan wel sterk gestegen zijn, er is nog altijd een minderheid die voor een rehcts beleid kiest. Dat er een stijging is, maakt niks uit.
Nu zal je me niet zeggen dat er een meerderheid is van linkse partijen, maar dit was maar als vereenvoudiging (in gemeentepolitiek gaat het niet over links/rechts, maar over meer/minder groene mobiliteit,...) . Het is logisch dat partijen die elkaar vroeger reeds gevonden hebben in manier van werken, dit 6 jaar later eerder zelf ook zullen proberen verder te realiseren, tenzij ze elkaar niet meer vinden of elkaar een kloot willen afdraaien (of in die 6 jaar een kloot afgedraaid zijn door de anderen).
Is de N-VA bewust buitengehouden door anderen? Ja. Is dat een bewuste opgelegde politiek nationaal? lijkt me niet. in de grote steden zal er zeker wel aan het nationale effect gedacht worden, maar meestal gaat het gewoon over het vasthouden aan lokale mandaten en lokale samenwerkingen indien mogelijk.
Overigens: het is zo dat grote partijen door het verkiezingsstelsel iets oververtegenwoordigd worden in zetels. Dat op zich is al een manier waarop de N-VA in sommige gemeenten aan de macht zal geraken door hun oververtegenwoordiging

.