Procedure ondanks afbetalingsplan met gerechtsdeurwaarder

kimmie1406
Topic Starter

Procedure ondanks afbetalingsplan met gerechtsdeurwaarder

#1 , 05 okt 2010 17:00

Hallo,

Graag had ik raad gekregen ivm volgend probleem...

In 2007 heb ik een aantal parkeerboetes gehad doordat ik geen ticket had op de parking van het station doordat de parkeerautomaat defect was. Telkens de automaat kapot was en ik 's avonds van het werk terug aan de auto kwam, vond ik 2 boets onder de ruitewisser. 1 voor in de voormiddag en 1 voor in de namiddag. Telkens nam ik contact met hen op om uit te leggen dat het niet mogelijk was een ticket te nemen doordat de automaat stuk was. Ze gingen dit nakijken en de boetes annuleren. Denkende dat dit in orde was, kreeg ik in 2008 een bevel van de gerechtsdeurwaarder in de bus met de vermelding dat ik voor 600 euro openstaande schulden had bij het parkeerbedrijf. Contact opgenomen met de gerechtsdeurwaarder om dit hele gedoe uit te klaren, maar ik kreeg een dikke njiet te horen. Er zat niets anders op dan een afbetalingplan aan te vragen en dit zo te vereffenen. De maandelijkse aflossingen heb ik steeds netjes en op tijd betaald.
De laatste afbetaling heb ik met mededeling "saldo" gestort waarmee het volledige bedrag afbetaald was. Nu krijg ik een brief in de bus waarin ze eisen dat ik 270 euro gerechtskosten betaal omdat ze dit, terwijl ik al aan het afbetalen was, voor de rechtbank laten komen hebben. Nooit heb ik daarvan een melding of wat dan ook gekregen. Kunnen ze mij dwingen dit te betalen, ondanks ik al aan het afbetalen was en ondanks ik nooit bericht gekregen heb van eender welke rechtbank ook?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2010 19:53

Iets is me toch niet duidelijk in uw verhaal. U hebt blijkbaar gedurende meerdere dagen, een boete gehad, wegens het zogezegd defect aan de parkeerautomaat. Was u dan de enige die met dit defect te maken had, of stond heel de parking vol met wagens waar een boetebriefje achter de ruitenwisser stak.
In dat laatste geval moeten ze toch wel gemerkt hebben dat er iets loos was met de automaat, maar blijkbaar was dat niet zo, want ze zijn zelfs naar de rechtbank getrokken.
Normaal wordt je ook uitgenodigd al er een zaak tegen u voor de rechtbank komt. Blijkbaar is dat ook niet het geval geweest. Daarom twijfel ik sterk aan de echtheid van uw verhaal.

marmat

#3 , 05 okt 2010 21:47

als er gerechtskosten zijn, dienen deze ook een oorsprong te hebben (lees : om te beginnen dagvaardingskosten en eventuele kosten van betekening).

Informeer daarom bij de gerechtsdeurwaarder wanneer de dagvaarding/betekening vonnis is gebeurd en haal desnoods zelf een kopij hiervan af op het kantoor.

Reclame

kimmie1406
Topic Starter

#4 , 06 okt 2010 08:37

Beste meneer , De periode dat ik gebruik maakte van de trein heb ik steeds een ticket genomen (wanneer de automaat dus niet stuk was). Ik had die periode een heel onregelmatig uurrooster op het werk en ik vertrok meestal 's morgens heel vroeg en kwam pas 's avond, wanneer de meeste mensen al thuis waren, terug van mijn werk. Ik ben ook niet de persoon die zich bezig houdt met het bekijken van andere mensen hun auto om na te gaan of zij boetes hadden. Wat mij enkel bezig hield waren MIJN boetes. Wanneer ik zeg dat ik geen bericht ontvangen heb ivm het voorkomen van de rechtzaak dan is dit zo want anders had ik zeker de tijd en moeite genomen om daar aanwezig te zijn om te bewijzen dat ik de som al aan het afbetalen was. Deze boetes zijn trouwens gegeven op het moment dat de parkeerfirma hun automaat stuk was. Ook heb ik met het bedrijf contact opgenomen om te melden dat hun toestel defect was en dat het geven van hun boete niet gerechtigd was. Ze gingen dit altijd onderzoeken en indien er nog een probleem was ging ik bericht van hen krijgen.

Lightning

#5 , 06 okt 2010 08:47

Het is er nu natuurlijk te laat voor, maar als het u nog ooit een keer moest overkomen dat de parkeerautomaat stuk is.
Volgens de wegcode bent u in dat geval verplicht om uw parkeerschijf te gebruiken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 okt 2010 18:45

De grote lijnen.
Het zijn trouwens geen boeten maar gemeentelijke belastingen of retributies.
Het is een burgerlijk geding. Het kan perfect zijn dat de deurwaarder een dwangbevel bijhad uitgeschreven door de 'gemeentelijke ontvanger' die daarvoor bevoegd is.
Net zoals bij De Lijn en bij nag een aantal andere overheidsdiensten. Deze hebben bij WET de bevoegdheid.
Iets zal er dan toch nog misgelopen zijn - had u toelating om af te betalen op papier van de 'bevoegde ambtenaar'??
Anders kan men naar de rechtbank stappen - hebt u al uw papieren wel goed gelezen en was u ter zitting?

Maar nu veranderd het nu is er een vonnis dat u MOET BETEKEND worden (betaling kan bij voorbaat) dus zonder beroep af te wachten en daar zijn gerechtskosten bij.
Indien niet verwittig kan u verzet aantekenen ik dacht 30 dgn NADAT u kennis hebt gekregen van het vonnis ... dat wil zeggen dat het terug bij dezelfde rechtbank voorkomt.
Beroep wil zeggen dat u bij een hogere rechtbank nogmaals de zaak laat voorkomen - dan spreekt men van arrest.

Ik weet het het is moeilijk maar laatst was er een kennis die problemen had en met een ongelofelijk verhaal kwam deurwaarder had beslag komen leggen met een ander slot en nu zou sleutel bij advocaat tegenpartij zijn en pas gekregen NADAT hij alle schulden betaald had. Dat was hem door politie gezegd.
Werkelijkheid was 'lichtjes' anders

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”