bewindvoering overnemen van advocaat

memo9
Topic Starter

bewindvoering overnemen van advocaat

#1 , 18 okt 2010 18:22

Mijn vader is 5jaar geleden invalide geraakt. Hierdoor kon ik als dochter de bewindvoerder worden, dit voorstel heb ik toen geweigerd aangezien ik nog te jong was en studeerde. De advocate is nu reeds zes jaar de bewindvoerder en stelt ons zo goed als nooit op de hoogte van zijn financiën en krijgt mijn vader zelf maar een beperkte som geld per maand om rond te komen.
Nu wil ikzelf de bewindvoering overnemen van de advocate en heb ook contact met haar proberen op te nemen, maar ik krijg geen gehoor.
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken en wat moet ik hiervoor doen?

Met vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2010 18:51

Een bewindvoerder is aangesteld door de rechtbank.
Deze heeft aan u geen verantwoording af te leggen enkel aan de rechter.

Welke rechtbank heeft de bewindvoering uitgesproken en waarom??
Ik vermoed wegens schulden wel dan wordt er een afbetalingsplan opgesteld en de overschot van het geld wordt aan betrokkene gegeven of ter zijner beschikking als idd kleine som leefgeld.
kan dit verduidelijken??
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 19 okt 2010 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2010 19:24

§ 2 Uiterlijk één maand na de aanvaarding van zijn aanwijzing moet de voorlopige bewindvoerder een verslag opstellen met betrekking tot de vermogenstoestand en de inkomstenbronnen van de beschermde persoon en dit overzenden aan de vrederechter, aan de beschermde persoon en aan diens vertrouwenspersoon. Daarenboven kan de vrederechter hem ervan ontslaan om dit verslag aan de beschermde persoon over te zenden, voorzover deze niet in staat is ervan kennis te nemen.
§ 3 De voorlopige bewindvoerder geeft jaarlijks en binnen dertig dagen na het einde van zijn mandaat rekenschap aan de personenvermeld in § 2.
De vrederechter kan te allen tijde, hetzij ambtshalve, hetzij op verzoek van de beschermde persoon of van elke belanghebbende evenals van de procureur des Konings of de voorlopige bewindvoerder, bij een gemotiveerde beschikking, een einde maken aan de opdracht van deze laatste, de bevoegdheden wijzigen die hem werden opgedragen of hem vervangen.
De vorderingen vermeld in het voorgaande lid worden bij eenzijdig verzoekschrift ingediend en worden door de verzoeker of zijn advocaat ondertekend. De vrederechter kan verder eenieder horen die hij geschikt acht om hem in te lichten. De voorlopige bewindvoerder behoort in alle gevallen te worden gehoord of opgeroepen.
Zowel u - als belanghebbende - als uw vader - als hij nog helder van geest is - kunnen een verzoek indienen bij de vrederechter.

Reclame

memo9
Topic Starter

#4 , 23 okt 2010 12:14

Een bewindvoerder is aangesteld door de rechtbank.
Deze heeft aan u geen verantwoording af te leggen enkel aan de rechter.

Welke rechtbank heeft de bewindvoering uitgesproken en waarom??
Ik vermoed wegens schulden wel dan wordt er een afbetalingsplan opgesteld en de overschot van het geld wordt aan betrokkene gegeven of ter zijner beschikking als idd kleine som leefgeld.
kan dit verduidelijken??
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja, idd, waarschijnlijk ook wegens schulden. De laatste keer dat ik nog met de advocate heb gesproken, had zij de schuldsom al bijeen gespaard, maar zijn de feiten ondertussen al verjaard. Het wordt wel opzij gehouden, indien de schuld eventueel nog moet worden vereffend.
Betekent dit nu dat ik de bewindvoering dan niet kan aanvragen, kan ik dit het best eens met de advocate bespreken of gewoon rechtstreeks een verzoek indienen bij de vrederechter.
Bedankt!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”