Hallo,
Even situatie schetsen:
Door faillissement van familielid diende terrein ontruimd te worden. Mijn vader had daar machines ed staan. Terrein bestaat uit 2 stukken grond. Na faillissement heeft buurman een stuk grond gekocht en een andere partij ( X )het andere stuk grond. Er is echter geen duidelijke scheiding van de terreinen. Mijn vader heeft het terrein ontruimd en mocht zijn machine ed plaatsen op het stuk van de buurman.
De deurwaarder is vaststellingen komen doen en heeft ten onrechte vastgesteld dat de machines zogezegd nog op stuk van partij X stonden, terwijl ze eigenlijk op de buurman zijn stuk grond stonden. Nu worden er behoorlijk hoge bedragen (dwangsom ) geeist van mijn vader omdat het terrein niet ontruimd zou zijn. ( gevolg is bewarend beslag op woning van mijn ouders ) We hebben al beroep aangetekend, maar de vaststelling door een deurwaarden wordt als het ware als correct beschouwd. De procedure die het wraken van een wijze heet, dacht ik, geldt alleen als de deurwaarder dit met opzet zou gedaan hebben ( ook reeds geprobeerd ). De rechtbank heeft geen gehoor gegeven aan de vraag om de situatie ter plaatse te komen onderzoeken.
Ondertussen hebben we een andere deurwaarder laten opmeten en vaststellen en deze bevestigd ons verhaal, dat het terrein wel ontruimd zou zijn. Enige mogelijk die we nog hebben is in beroep gaan in Antwerpen omdat we anders geen mogelijk meer hebben.
We tijfelen erover om de schadevergoeding deels/helemaal te betalen om het risico op verkoop van woning te voorkomen, indien we in beroep nog geen gelijk halen.
Vraag is of we kans zouden maken als er in beroep wordt gegaan. Tegenstrijdige verklaringen van 2 deurwaarders zou in principe moeten onderzocht worden wanneer er in beroep wordt gegaan, of is dit een waterkans?
Indien we de schadevergoeding deels/helemaal betalen, zouden we dan kans maken om het betaalde bedrag terug te vorderen van de deurwaarder (via zijn aansprakelijkheidsverzekering ) wegens foute vaststelling?
Alvast dank voor jullie reactie,