wat na cassatie ?

Alcyone
Topic Starter

wat na cassatie ?

#1 , 27 jan 2011 17:43

Op 29 oktober vorig jaar werd een vonnis in Cassatie uitgesproken.
Er was gedeelde Cassatie, dus het proces in Eerste Aanleg moet worden overgedaan voor een andere rechtbank. Nu is mijn vraag :

Hoelang duurt het vooraleer die rechtszaak moet worden overgedaan ? Staat er een max. termijn op waarbinnen dit moet gebeuren, bvb binnen de drie maanden na het vonnis in cassatie ?

En een tweede vraagje...is de tegenpartij verplicht om mij opnieuw te dagvaarden ? Kan hij eventueel afzien van het proces en alles zo laten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2011 18:04

En wie heeft cassatie gevraagd?

Alcyone
Topic Starter

#3 , 27 jan 2011 19:35

Mijn ex is een rechtszaak bij de Vrederechter begonnen om alimentatie af te schaffen voor zijn twee kinderen. Als tegeneis heb ik verhoging alimentatie gevraagd. Ik heb die zaak gewonnen en mijn ex is in beroep gegaan. Ik heb opnieuw gewonnen en toen heeft mijn ex cassatie aangetekend.

die rechtszaken hebben zodanig lang geduurd, dat mijn ex inmiddels al geen alimentatie meer hoeft te betalen. Mijn kinderen zijn inmiddels afgestudeerd en gaan werken.
Indien hij de procedure heropstart, dan zou hij wel kunnen bekomen dat ik voor een bepaalde periode het verhoogde gedeelte van de alimentatie moet terugbetalen

maar inmiddels is hij ook nog aan het scheiden van zijn derde vrouw. Hij zit dus op dit moment opnieuw in een echtscheidingsprocedure en daarom hoop ik dat hij die zaak tegen mij gewoon laat vallen.

Ik vraag mij echter af of dit zomaar kan en of het een wettelijke verplichting is om die beroepszaak opnieuw te voeren na dat cassatie-vonnis. Dat vonnis dateert inmiddels van eind oktober 2010 en ik hoor er sindsdien niets meer van.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2011 19:46

Na cassatie, in burgerlijke zaken, wordt de zaak opnieuw aanhangig gemaakt bij de rechtbank waarnaar de zaak door het hof van cassatie verwezen werd door een dagvaarding.

Elk van de partijen kan dit doen. Er bestaat hiervoor geen termijn. Er is ook geen verplichting om dit te doen.

Alcyone
Topic Starter

#5 , 28 jan 2011 12:41

Aan de ene kant is dit wel vervelend als er geen termijn op staat. Dit wil zeggen dat de tegenpartij zowel nu als bvb eind van dit jaar nog kan besluiten te dagvaarden. Kan dit zomaar ?
Als je na een zaak voor het Vredegerecht in beroep wil gaan, dan is er toch ook een max. termijn waarop je dit beroep mag aantekenen ?

Wel hoopvol is dat het niet verplicht is, dan kan de tegenpartij evengoed alles zozo laten en hoor ik er niets meer van.

Probleem is alleen, dat ik nu nog een soort zwaard van Damocles boven mijn hoofd heb hangen....komt er nu nog een rechtszaak of niet...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”