beroepsfout van de advocaat?

Ken Pleks
Topic Starter

beroepsfout van de advocaat?

#1 , 10 feb 2011 09:25

Bij de raadkamer had ik een bevrijding van borgstelling aangevraagd. Ik was betrokken in een faling en had borg getekend. Echter waren er elementen om me te bevrijden. Alhoewel de raadkamer alle bewijzen van de bank (tegenpartij) van tafel veegde, vonden ze dat er toch een onrechtstreeks belang was bij mijn borgstelling en werd ik in het ongelijk gesteld.
Op 27/12/2010 werd het vonnis betekend door de deurwaarder. Dit terwijl mijn advocaat pas op 26/12/2010 in kennis van de uitspraak van 17/11/2010 werd gesteld. Ik bezorgde de betekening onmiddellijk aan mijn advocaat met de opdracht hoger beroep aan te tekenen. Bijna iedere week vroeg ik mijn advocaat de stand van zaken. Echter zonder antwoord. Op 7/2/2011 werd het me echter teveel en stuurde ik een boze mail, waarop dan wel antwoord kwam. "we werken aan het beroep, maar zolang er geen betekening is, hebben we tijd". Toen ik melde dat het vonnis op 27/12/2010 werd betekend en dat ik haar daarover meermaals had gemaild, kreeg ik een telefoontje. "Tijdens de maand januari heb ik zware informatica problemen gehad en sorry maar die betekening was me totaal uit het oog gegaan. Nu is het echter wel te laat om beroep aan te tekenen. Sorry hiervoor"
Resultaat is dat ik wellicht de procedure ten gronde t.o.v. de bank zal verliezen en dus een som van € 200000 zal kunnen ophoesten. Door schuldbemiddeling aan te vragen zullen we wellicht nog wat intresten kunnen laten vallen, maar toch. Voor het ogenblik bezit ik niets, heb geen spaargeld en moet al maandelijks dik afdokken voor een tussenvonnis aan de bank.
Ik wordt wellicht veroordeeld tot levenslang betalen, terwijl ik de indruk heb dat mijn advocaat er zonder kleerscheuren van tussenuit komt.
Kan ik mijn advocaat verantwoordelijk stellen voor deze fout? In beroep had ik misschien toch bevrijding van de borg kunnen krijgen. Hoe moet ik hierin te werk gaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2011 10:34

U kan de advocaat aansprakelijk stellen voor de schade. Het niet tijdig beroep instellen is een fout. Wel zal u - ingeval van betwisting - moeten bewijzen dat de advocaat tijdig in kennis gesteld werd van het feit dat het vonnis betekend werd.

Wat is de schade? De kans dat u in beroep een gunstiger uitspraak zou gekregen hebben. Ik begrijp dat het geding gaat over de vraag of u bij een faillissement bevrijding gevraagd hebt als kosteloze borg. De rechter die uitspraak moet doen over de schade zal dus moeten nagaan of er een kans was, en hoe groot die was, dat men in hoger beroep zou geoordeeld hebben dat u kosteloze borg was. Dat kan gaan van (bijna) 0% tot (bijna) 100 %. Dit is uiteraard niet te beoordelen aan de hand van de door u verschafte informatie.

U kan beginnen de advocaat in gebreke te stellen. Deze zal het dossier overmaken aan zijn verzekeringsmaatschappij. Dan is het afwachten wat het standpunt van de verzekeringsmaatschappij is. Als u zich daar niet bij kan neerleggen moet u een procedure voeren voor de rechtbank van eerste aanleg.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”