jury assisenproces

Sofie76
Topic Starter

jury assisenproces

#1 , 15 mar 2011 12:43

Gisteren lag er in mijn brievenbus een kopie van een oproep tot gezworene in een assisenproces. Deze zou blijkbaar in mijn brievenbus gedeponeerd zijn vorige vrijdag om 14u48. Er wordt in vermeld dat er nog een brief zal volgen om het officiele afschrift te komen halen op het kantoor van de gerechtsdeurwaarder. Nu is het zo dat ik juist dit weekend mijn vakantie heb gereserveerd en dat deze vakantie begint halverwege het proces. Ik zou dus liever niet in deze jury zitten. Gisteren na het lezen van de oproep heb ik dan ook kopies van de vakantiereservatie en van de overschrijving van het voorschot aangetekend opgestuurd naar de procureur generaal. Heeft iemand enig idee wanneer ik van hem antwoord kan verwachten? 5 dagen voor de aanvang van het proces wordt de jury samengesteld, zou het kunnen dat ik moet wachten tot dan om zeker te zijn dat ik niet in de jury moet zitten. Is het gemakkelijk om uit zo'n jury dienst ontheven te worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2011 12:47

Als u vooraf geen bericht ontvangt dat u niet moet komen gaat u gewoon naar de zitting. Daar zal u nog de kans krijgen aan de voorzitter uit te leggen dat u niet in de jury kan zetelen. Het zou me verbazen als uw reden niet aanvaard wordt.

Sofie76
Topic Starter

#3 , 15 mar 2011 12:56

Maar het is dus nog mogelijk dat ik eerder bericht krijg?

Reclame

Lanox

#4 , 15 mar 2011 13:29

Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar

vrijdag: brief in Uw brievenbus
zaterdag: U boekt Uw reis
maandag: U ontdekt de brief in Uw brievenbus

Ik kan me voorstellen dat men gaat veronderstellen dat U de brief al had voor U Uw reis had geboekt en daar dus moeilijk over gaat doen. Maar nogmaals, ik heb hier geen ervaring mee.

Sofie76
Topic Starter

#5 , 15 mar 2011 13:40

Zou inderdaad wel kunnen dat ze hier moeilijk over gaan doen maar het is zoals het is. Als ze die brief in mijn brievenbus steken zonder even aan te bellen en nadat de postbode de post al gebracht heeft, is dat hun probleem. Ik was gewoon thuis die dag en er heeft niemand aangebeld. 's Zaterdags controleer ik de brievenbus niet want er is geen postbedeling bij ons in het weekend. Die reis daar was ik al een tijdje mee bezig maar de officiele bevestiging is pas 's zaterdags gekomen (huur van een appartement in Italië).

scorpioen

#6 , 15 mar 2011 14:06

Het kan inderdaad dat u vroeger bericht krijgt.

jefke007

#7 , 15 mar 2011 21:02

Ik heb ook wel eens een verhaal gehoord - en zelfs in een feuilleton op tv gezien - van potentiele juryleden die zich uitermate partijtdig uitten over de beschuldigde en daardoor ofwel gewraakt werden ofwel uit de jury vlogen.

( gewoon luidop een mening uiten is voldoende, mogelijk zijn er wel sankties aan verbonden )

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”