verzoekschrift

meesje
Topic Starter

verzoekschrift

#1 , 01 mei 2011 19:31

Zes jaar geleden was ik betrokken bij een auto-ongeval. Ik werd vijf jaar geleden veroordeeld door de Politierechtbank voor dit ongeval. Ik kreeg een voorwaardelijke boete en moest de gerechtskosten betalen. Enkele maanden nadien kreeg ik van mijn verzekering het bericht dat het dossier was afgesloten.

Enkele dagen geleden krijg ik, zes jaar na het ongeval, tot mijn verbazing een aangetekende brief van dezelfde Politierechtbank met een kopie van een verzoekschrift ingediend door de tegenpartij van destijds "strekkende tot het bepalen van conclusietermijnen en een rechtsdag".
Nochtans zegt verzekeringsmaatschappij mij nu weer dat de zaak reeds jaren geleden is "afgehandeld" (dus ook burgerlijke eisen???).
Waarom krijg ik dan nu nog dit schrijven? Wat heeft Rechtbank al die jaren nog zitten foeteren? Wat zijn mijn rechten hierbij? Hoe kan ik nu hierop reageren (binnen de vijftien dagen waarvan er bij ontvangst aangetekend schrijven nog maar tien van overblijven) over iets waar ik nooit ofte nooit iets heb over gehoord?

Ik begrijp hier geen moer van:

- hoe kan een dossier afgesloten zijn door verzekering indien gerechtelijke procedure niet is afgesloten? (destijds kreeg ik door verzekering advocaat toegewezen die mij verdedigd heeft bij Politierechtbank)

Wat zijn nu de gevolgen? Moet ik nu nogmaals, ditmaal uit mijn eigen zak kosten gaan vergoeden aan tegenpartij, zelf advocaat betalen en gerechtskosten????

In de veronderstelling dat tegenpartij zich voordien nooit burgerlijke partij zou hebben gesteld (wat mij onwaarschijnlijk lijkt), kan zij dat na zoveel jaren dan nog wel doen?
Waar een weg is is een wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 mei 2011 09:04

“Art.4.De burgerlijke rechtsvordering kan tezelfdertijd en voor dezelfde rechters vervolgd worden als de strafvordering...Onverminderd...kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden, nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het gerecht dat uitspraak heeft gedaan over de strafvordering, uitspraak doet over de burgerlijke belangen...De rechter bepaalt de termijnen om conclusie te nemen en de rechtsdag...”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING).

“Art.2044.Dading is een contract, waarbij partijen een gerezen geschil beëindigen, of een toekomstig geschil voorkomen. Dit contract moet schriftelijk opgemaakt worden.Art.2052.Dadingen hebben tussen partijen kracht van gewijsde in hoogste aanleg. Men kan er niet tegen opkomen uit hoofde van dwaling omtrent het recht of uit hoofde van benadeling.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Enkele maanden nadien kreeg ik van mijn verzekering het bericht dat het dossier was afgesloten.’ zou moeten inhouden dat hierover een dading tot stand gekomen was,zodat de rechter hierover niet meer kan beslissen.

Vraag uw verzekeraar aangetekend u tijdig kopie van die dading te leveren.

‘destijds kreeg ik door verzekering advocaat toegewezen’ houdt in dat deze u nog steeds toegewezen is indien ‘het dossier NIET was afgesloten’. Vraag in hetzelfde aangetekend schrijven het verdere optreden van die advocaat.

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar. In afwijking van het eerste lid verjaren alle rechtsvorderingen tot vergoeding van schade op grond van buitencontractuele aansprakelijkheid door verloop van vijf jaar vanaf de dag volgend op die waarop de benadeelde kennis heeft gekregen van de schade of van de verzwaring ervan en van de identiteit van de daarvoor aansprakelijke persoon...”(B.W.).

‘Ik werd vijf jaar geleden veroordeeld door de Politierechtbank voor dit ongeval.’ lijkt in te houden dat er verjaring is van uw buitencontractuele aansprakelijkheid . Onderzoek dit zorgvuldig.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jonathan LS

#3 , 03 mei 2011 15:58

Staat er in het verzoekschrift procedureregeling dat U ontvangen heeft niets over hoe de burgerlijke zaak aanhangig is gemaakt ?

Wat er zou kunnen gebeurd zijn (speculatie bij gebrek aan concrete gegevens) is dat het strafrechtelijk aspect destijds afgehandeld is, dat de tegenpartij zich wel burgerlijke partij had gesteld maar dit burgerlijke aspect toen naar de rol is gegaan, en de tegenpartij nu pas "wakker geworden" is en het burgerlijke aspect activeert. In zo'n geval is het niet onbegrijpelijk dat uw advocaat en uw rechtsbijstandverzekeraar na verloop van tijd hun dossiers afsluiten, omdat zij aannemen dat de tegenpartij wel niet meer op het burgerlijke aspect zal terugkomen.

Contacteer dringend uw advocaat van destijds en uw verzekeraar (rechtsbijstand, neem ik aan), en meld hen dat de zaak herleeft.

Binnen de termijn van 15 dagen moet U overigens alleen uw opmerkingen geven over de door de tegenpartij gevraagde / voorgestelde conclusietermijnen. Daarna moet de rechtbank nog een beschikking vellen waarin zij effectief de conclusietermijnen vastlegt, en dan heeft U nog de conclusietermijn zelf (doorgaans minstens 14 dagen). Voor uw verweer ten gronde heeft U dus nog wel even tijd, maar zoals al gezegd, neem onmiddellijk contact op met uw advocaat en uw verzekeraar.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”