Opgeroepen als toegevoegde gezworene

klaara
Topic Starter

Opgeroepen als toegevoegde gezworene

#1 , 27 feb 2010 13:10

Ik ben opgeroepen als toegevoegde gezworene.
Jurylid in een assisenproces.
Betekent deze oproeping ook dat ik daadwerkelijk moet zetelen, of wordt er op de rechtbank nog geselecteerd ?
De brief bevat ook nog de mededeling van plaats en uur waarop ik moet aanwezig zijn, omdat dan de debatten starten en volgens een standaard brief, met wat algemeenheden, parkeren, bereikbaarheid e.d. staat er een vermoedelijk duur van 5 dagen vermeld.
Duurt een eenvoudige assisenzaak, 1 slachtoffer, 2 mogelijke daders werkelijk 5 dagen ? Of kan dit ook korter ?
Mag ik buiten deze dagvaarding nog andere correspondentie verwachten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 feb 2010 12:04

Als u nog steeds in hetzelfde arrondissement woont als voor de laatste verkiezingen kan u in de loop van volgende week of deze erna een deurwaarder verwachten met de oproeping om u op datum x naar assisen y te begeven.

Uit de opgeroepen worden naargelang de ernst van de zaak en de verwachte duur ervan minimaal 24 jury leden gekozen. Hiervan worden de eerste 12 voorgesteld aan het OM en de verdediging die elk een vastgelegd aantal juryleden zonder opgave van reden kunnen wraken. (aantal dat ze kunnen wraken hangt af van het aantal toegevoegde gezworenen)

Uiteindelijk bekomt men zo de 12 definitieve leden van de jury.Bij het begin van het proces worden eveneens de plaatsvervangers vastgelegd door de assisenvoorzitter. Deze reserve mag maximaal 12 bedragen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2010 12:46

Ik denk dat klaara reeds werd opgeroepen om op de zitting te verschijnen en dus al gedagvaard werd.

Concreet gaat het op de zitting als volgt te werk:

Voor de zitting zijn vermoedelijk zo'n 48 personen opgeroepen. Die komen niet allemaal opdagen, sommige hebben aan de voorzitter al schriftelijk laten weten dat ze niet kunnen komen (bijv. ziekte)
Eerst vraagt de voorzitter of er mensen zijn die menen een reden te hebben om niet in de jury te zetelen. Die komen één na één naar voor en vertellen hun redenen om niet te moeten zetelen (werk, geen oppas voor de kinderen of de hond, enz..). Daarna trekt het Hof (de voorzitter en de twee assessoren = rechters) zich terug en beslist van wie de redenen aanvaard worden en wie dus al naar huis mag. De namen van al de overige opgeroepenen werkende gezworenen gaan dan in een vaas. Zijn er dan niet genoeg namen, dan worden uit de vaas van de toegevoegde gezworenen namen geloot om in de vaas van de werkende gezworenen gelegd te worden. Uit die laatste vaas wordt één naam uitgeloot. Die persoon moet naar voor komen. Het openbaar ministerie en de verdediging hebben ieder het recht zes personen te wraken. Als er dus iemand naar voor komt zeggen het openbaar ministerie en de verdediging of zij die persoon wraken. Als dat niet het geval is, zit deze persoon in de jury en neemt hij plaats in de bank van de jury. Dat gaat zo verder tot men 12 juryleden heeft en (meestal) nog 2 vervangers.

Een gewone assisenzaak duurt meestal 5 dagen. De laatste dag, die van de uitspraak dus, kan het heel laat worden, soms tot na middernacht ...

Alle verdere uitleg zal u ontvangen nadat u uitgeloot bent om in de jury te zetelen.

scorpioen

Reclame

klaara
Topic Starter

#4 , 28 feb 2010 21:05

Ja, ik ontving reeds een dagvaarding.
Er is dus een verschil in oproeping voor werkende gezworene en toegevoegde gezworene ? Ik sta dus als reserve, of zie ik dat fout ?

m groot

#5 , 22 mar 2011 15:32

Omdat ik benieuwd was hoe het in de praktijk gaat, het samenstellen van zo'n jury, ben ik afgelopen week eens gaan kijken in het hof van assisen in Antwerpen. Daarover heb ik ook een stukje geschreven. Mocht u opgeroepen zijn als gezworene en willen weten wat u ongeveer te wachten staat, dan kunt u mijn verslagje hier lezen: http://mariagroot.com/2011/03/20/picking-judges/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoor ook graag van u hoe u het vond om opgeroepen te worden en/of plaats te nemen in een jury! Groeten Maria

klaara
Topic Starter

#6 , 04 jul 2011 22:06

Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat ik opgeroepen werd. Nee, ik ben niet uitgeloot en moest dus niet blijven. Er werd gezegd dat we een bepaalde vergoeding en een reisvergoeding zouden krijgen. Die heb ik inmiddels nog steeds niet ontvangen. Binnen de hoeveel tijd wordt zo'n vergoeding normaal uitbetaald ? Meer dan een jaar lijkt me toch wel heel erg lang. Een schrijven gericht aan de rechtbank leverde geen antwoord op.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”