Rechtstreeks dagvaarden

tombe
Topic Starter

Rechtstreeks dagvaarden

#1 , 10 jan 2012 14:21

Ik wil een klant rechtstreeks dagvaarden via de deurwaarder voor een procedure bij het vredegerecht. Het gaat om een betwiste factuur waar enkel het voorschot van werd betaald. De klant beweert nu dat dat voorschot de afgesproken prijs was. Niettemin heb ik bewijs via sms/mail dat hij zeer goed op de hoogte is van het volledige bedrag. De man wachtte immers op een betaling van een opdracht en zou daarna de rest storten (2 dagen later), dit gebeurde - je raadt het al - nooit.

Wat geef ik aan de deurwaarder? Volstaat de voorschotfactuur, factuur en algemene voorwaarden? Of moet daar ook reeds alle sms- en mailverkeer bij. Dat laatste is geen probleem, maar dat eerste vraagt nog wel enige dagen werk om dit allemaal uit te typen. Ik wil alleen voorkomen dat ik het nadien niet meer mag inzetten als bewijs als ik het niet meteen meegeef, maar wil ook zo snel mogelijk de procedure starten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2012 14:35

U moet geen bewijzen geven aan de deurwaarder. De bewijzen zal u aan de rechter moeten geven en kopie ervan aan de tegenpartij overmaken.

tombe
Topic Starter

#3 , 10 jan 2012 14:46

Dankjewel, had al naar de vrederechter gebeld uit mijn gemeente, maar het was precies niet evident voor die man om een sluitend antwoord te geven. Wist na dat telefoontje niets meer behalve van dat ik 'de stukken' moest binnen geven. Maar wat 'de stukken' precies zijn?

Niettemin, ik dagvaard en er wordt een zittingsdatum vastgelegd, hoeveel tijd heb ik om het bewijs aan de tegenpartij te bezorgen? Staan daar ook termijnen op (evident lijkt me dat het natuurlijk voor de zitting gebeurt, maar wil ook hier geen procedurefouten maken waardoor het bewijs geweerd wordt aangezien het nogal cruciaal is in deze zaak.

Ik weet dat ik net zo goed een advocaat kan nemen, maar ben in een aantal procedures verwikkeld waardoor die advocatenkosten momenteel hoog oplopen en wil ik de kosten drukken omdat de zaak nogal duidelijk is. Vredegerecht is in die zin laagdrempelig en relatief goedkoop, alleen heb ik dit nooit eerder gedaan.

Reclame

scorpioen

#4 , 10 jan 2012 15:36

Op de inleidingszitting wordt normaal niet gepleit. Tenzij de zaak zeer eenvoudig is. Op de inleidingszitting kan men dan conclusietermijnen overeenkomen. Kopie van uw stukken maakt u over aan de tegenpartij van zodra zich een advocaat meldt .

tombe
Topic Starter

#5 , 10 jan 2012 18:32

De advocaat van de tegenpartij is al bekend, dus in principe kan ik vanaf de dagvaarding de bewijzen doorspelen?

Eddy009

#6 , 10 jan 2012 21:20

Je moet alle stukken nummeren en daarvan een inventaris opmaken bvb
1. Algemene verkoopsvoorwaarden.
2. Factuur nr. 1111 d.d. 21-11-2011.
3. Ingebrekestelling door de BVBA ABC.
4. Aangetekende ingebrekestelling door de BVBA ABC.

Voor zoverre de zaak niet ten gronde wordt behandeld op de inleiding dient u uw stukken uiterlijk binnen de 7 dagen na de inleiding over te maken (voor de inleidingszitting mag je dit ook doen).

Afgaande op uw verhaal (en gelet op de betwisting) zullen er normaal conclusietermijnen worden overeengekomen op de zitting (zoniet zal de rechter dit binnen de 8 weken na de zitting ambtshalve doen.

Gelet op het feit dat je eiser bent, zal de tegenpartij (verweerder) als eerste besluiten moeten neerleggen (ik raad je eigenlijk aan om sowieso een advocaat te nemen, maar doe dit zeker toch maar als de conclusies van de tegenpartij eerder technisch zijn).. Vervolgens is het jouw beurt. De laatste conclusietermijn (er kunnen er meerdere per partij zijn, maar voor de meeste zaken in het Vredegerecht worden er 2 termijnen voorzien voor de verwerende partij en 1 voor de eisende) is normaal voor de verweerder.

tombe
Topic Starter

#7 , 11 jan 2012 16:12

Bedankt Eddy. Ik weet wel dat ik best een advocaat onder de arm neem, maar de kosten lopen al gauw veel te snel op. Zeker als er een betwisting is. Hierdoor ga ik vooral voor ernstigere zaken (hoewel, wat is ernstig? Constant kleine wanbetalers doen de kost ook oplopen), zoals namaak van mijn producten ed met mijn advocaat werken. Bovendien is het gewoon duidelijk: goed is geleverd en tegenpartij heeft niet betaald. Als het complexer wordt, kan ik alsnog een advocaat inschakelen.

Ik ben overigens maar een kleine zelfstandige en geen grote BVBA die zonder meer een advocaat op alles kan zetten. Kreeg gisteren nog een factuur voor het schrijven van twee brieven van mijn advocaat: 1700 euro alsjeblieft... Natuurlijk begrijp ik dat de man ook opzoekwerk ed heeft (maar kan toch zeggen dat ik daarvan het grootste deel al voor mn rekening nam). Uiteindelijk krijg je dat wel terug. Ik span geen rechtzaken aan als ik nog maar twijfel aan mijn gelijk, maar het is toch vandaag allemaal te investeren om pas over zeer lange termijn je centen terug te zien. Kreeg net nog bericht van een zaak met een andere wanbetaler: na bezwarend beslag wordt de boel in februari verkocht. Ik ga dus - hopelijk - uiteindelijk toch nog centen zien. Ik heb wel al meer dan een jaar terug de deurwaarders- en advocatenkosten allemaal moeten voorschieten. Dus ja, als het even kan en ik denk het aan te kunnen, ga ik zelf wel naar de rechtbank.

Als er iets is waar ik me binnen ons rechtssysteem mateloos aan erger, is dat het een klassenjustitie is. Want wees eerlijk, als je beperkte middelen hebt, ga je die investeringen allemaal niet kunnen maken terwijl je in principe wel het recht aan jouw kant zou hebben.

Eddy009

#8 , 12 jan 2012 21:33

Ik kan jouw standpunt begrijpen.

Wat uw raadsman betreft (indien jer er nog 1 zou gebruiken :-)) : goede afspraken maken goede vrienden. Op de website van http://www.advocaat.be" onclick="window.open(this.href);return false; kan je een typeovereenkomst tussen advocaaten klant downloaden. 'Eis' van uw raadsman dat deze overeenkomst wordt opgemaakt.

Franciscus

#9 , 12 jan 2012 22:54

Emails best niet overgetypt maar via printscreen.
U firma, klant firma.
Lid van (zelfstandige)organisatie.... deze hebben (meestal) een 'hulp'dienst. En modelprocedures.

Het verloop van de feiten ook chronologisch weergeven. Daar dan steeds verwijzen naar bijlage 1 ...bijlage 2.
Had de klant uw algemene voorwaarden VOOR de opdracht.
Staat er duidelijk ergens voorschot op een factuur/leveringsbon/offerte.

tombe
Topic Starter

#10 , 13 jan 2012 12:57

Franciscus, er staat duidelijk op het eerste document dat het om een voorschot gaat inderdaad en niet om een factuur. Op de uiteindelijke factuur werd ook netjes vermeld dat dit voorschot betaald werd. De algemene voorwaarden waren inderdaad vooraf gekend (staan ook onderaan al onze documenten, met nog een extra link naar site waar dit nog eens makkelijk downloadbaar in tekstbestand te vinden is). Voor mij is het een duidelijke zaak, maar ik blijf natuurlijk afhankelijk van de rechter.

Mails doe ik inderdaad via printscreen. Was een beetje te snel getypt van mezelf. SMS'en worden wel uitgetypt en blijven op de gsm staan zodat die bij betwisting alsnog kunnen uitgelezen worden (ik weet dat daar apparatuur voor bestaat. Ze zou nu van pas komen :s). Heb ze echter wel nodig want daarin kan aangetoond worden dat het bedrijf op de hoogte was van de volledige aankoopprijs.

Ondertussen heb ik opdracht gegeven tot dagvaarding (nog niet uitgevoerd weliswaar). Nu krijg ik van de advocaat van het bedrijf nog een brief. Moet ik daarop antwoorden of wacht ik gewoon de dagvaarding af? Het is al duidelijk dat het betwist wordt en aangezien er gewoon - keihard - en door mij aantoonbaar gelogen wordt, heeft heen en weer schrijven immers weinig zin en leg ik liefst mijn vertrouwen in een feitenrechter. Er wordt hier nl een vuil spelletje gespeeld...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”