In maart 2006 stelde ik als particulier een pc te koop zonder licentie voor Windows via een advertentie in een weekblad, in april 2006 reageerde een (anonieme) deurwaarder en kocht dit systeem. Hij vroeg me ook of ik mogelijk een versie van van autocad op de pc kon plaatsen, ik had hiervan een versie op cd-rom met op de cd-rom de signatuur van de persoon die deze software gratis ter beschikking stelde. Ik heb deze versie toen meegegeven aan de deurwaarder waarvan ik vermoedde dat het een particuliere klant was die de pc kocht voor zijn "dochter die nog school liep".
Begin juni 2006 wilde ik dit alles uitbreiden naar een effectieve winkel en nam samen met een goede kennis een gezamelijk btw-nummer.
Eind juni 2006 kreeg ik een inval van de politie, gerechtsdeskundige, slotenmaker, deurwaarder en de advocaten van het collectief (Microsoft - Autodesk - Adobe) en deze toonden mij aan dat het verzoekschrift hiervoor werd aangevraagd tijdens de tweede helft van de maand juni 2006.
Vanaf hier begint het verhaal een zeer vreemde wending te krijgen, aangezien de aangestelde deurwaarder destijds de pc was komen kopen in de maand april (terwijl ik toen nog steeds geen onderneming had en zodoende particulier de verkoop had afgesloten). Ik heb dit tijdens de inval gemeld aan de deurwaarder die aanwezig was en dit is ook zo genoteerd in mijn verklaring die toen werd afgenomen.
Toen ik de pc oorspronkelijk verkocht aan de gerechtsdeurwaarder die werd ingezet door het collectief (Microsoft - Adobe - Autodesk), gaf ik aan dat ik een winkel wilde openen en had een onkostennota gemaakt met bovenaan de melding "SentiCore Systems".
Toen de btw-nummer werd aangevraagd was ik intussen wel op de hoogte van de fout die ik had begaan door de software mee te geven en hierdoor hebben mijn kennis en ik de btw-nummer laten registreren onder firmanaam "SentiCore Essentials". Dit werd gedaan om aan te tonen dat de onderneming niets meer te maken had met mijn éénmalige verkoop als particulier.
Toch is het collectief er toen in geslaagd een uitspraak te bekomen waarin ik werd aanzien als een onderneming die pc's verkocht had zonder licentie en ik heb ook een kostenplaatje van om en bij de zeventigduizend euro ontvangen waaraan ik nu nog steeds aan het betalen ben.
De uitspraak van de rechtbank kwam er omwille van "schuldig verzuim" tijdens de procedure. Op datzelfde ogenblik zat ik al enkele weken met een zware depressie door al het gebeurde, mijn huisarts heeft me twee jaar lang van de werkvloer waar ik toen tewerkgesteld was weggehouden en ik kreeg een psycholoog toegewezen om de depressie te overwinnen.
Uit dit alles is uiteindelijk een loonbeslag gevolgd met daaropvolgend een opname binnen een collectieve schuldenregeling waarin ik me nu nog steeds bevind.
Mijn grote vraag rond dit alles is, aangezien ik kan aantonen met documenten wanneer alles gebeurde alsook wanneer ik mijn depressie heb gekregen, ik mogelijk hiervoor een nieuwe procedure kan opstarten? Microsoft - Adobe - Autodesk heeft reeds vijf jaar van mijn leven vernield door deze hele rompslomp en als ik geen stappen meer kan nemen, gaat het nog veel langer zo doorgaan.
Ook stel ik me de vraag dat indien ik hierover een boek zou schrijven, ik dit boek ook effectief mag publiceren? (vooral aangezien dit verhaal vrij uniek is en er drie zeer grote spelers in het spel zijn...)