gerechtsdeurwaarder

waterproof
Topic Starter

gerechtsdeurwaarder

#1 , 18 apr 2012 18:01

Mijn advocaat heeft, via gerechtsdeurwaarder, een uitspraak met bevel laten betekenen, bij mijn ex, op 12/4 en gaat zo vlug mogelijk beslag leggen.
Mijn vragen nu:
- Is er een wachttijd waarin mijn ex bezwaar kan aantekenen?
- En aangezien de aangesproken deurwaarder redelijk ver van de woonplaats van mijn ex woont, heeft deze laatste een collega gerechtsdeurwaarder in de buurt van mijn ex aangesproken. Wie moet opdraaien voor de deurwaarderkosten (2 deurwaarders?) ?
Bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eddy009

#2 , 18 apr 2012 20:42

Ik heb iets te weinig informatie om uw vraag te beantwoorden : betreft het een verstek of een tegensprekelijk vonnis, werd het gewezen in eerste aanleg of in graad van beroep ?

Indien het een verstekvonnis betreft, heeft uw ex 1 maand, te rekenen vanaf de betekening van het bevel, om verzet aan te tekenen. Indien het een tegensprekelijk vonnis in eerste aanleg betreft, heeft uw ex 1 maand, te rekenen vanaf de betekening van het bevel, om hoger beroep aan te tekenen.

In de hypothese dat het vonnis in eerste aanleg werd gewezen (het maakt niet uit of het bij verstek of tegensprekelijk was), leid ik uit de zinssnede 'een uitspraak met bevel laten betekenen' dat het vonnis uitvoerbaar bij voorraad werd verklaard. Dit betekent dat u het (eerste) vonnis sowieso verder kan uitvoeren (dus ook bij verzet of beroep), doch de uitvoering verloopt op uw risico (stel dat het vonnis wordt hervormd en je toch het risico hebt genomen om uit te voeren, kan je nog een schadevergoeding aangesmeerd krijgen).

De gerechtsdeurwaarder kan 24 uur na de betekening van het bevel verdere uitvoeringsdaden betreffen, doch meestal wachten ze een maand om te checken of er geen beroep/verzet werd aangetekend.

De kosten van de gerechtsdeurwaarder zijn in principe verhaalbaar op jouw ex, maar dienen door jou te worden voorgeschoten.

waterproof
Topic Starter

#3 , 18 apr 2012 22:48

Bedankt.
het betreft de uitvoering van een vonnis van de vrederechter in 2009 en mijn ex weigert, duidelijk gedocumenteerde, onkosten te betalen. Alle kosten die zouden kunnen ter discussie staan, werden er uitgehaald. Volgens mijn advocaat is er totaal geen discussie meer mogelijk, anders had hij mij afgeraden om een deurwaarder in te schakelen. En na 3 jaar vond hij het ook welletjes.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”