verschijven voor vredegerecht ivm betwisting ivm factuur

bosse1423
Topic Starter

verschijven voor vredegerecht ivm betwisting ivm factuur

#1 , 07 mei 2012 21:22

ik vat het gebeurde even samen :

1) aannemer voert renovatiewerken uit bij ons thuis
2) hij verwijst ons door naar een electricien voor het vernieuwen van een zekeringskast
3) deze stuur ons offerte van 403 € + werkuren
4) wij gaan mondeling akkoord en electricien voert werken uit
5) wij ontvangen een factuur voor 2431,25 € voor leveren en aansluiten van zekeringskast + leveren van schakelmateriaal en bekabeling (geen detail)
6) we gaan niet akkoord met dit bedrag en sturen hiervoor een schrijven naar electricien, met de vraag voor een regeling. Aan de hoofdaannemer werd ook al materiaal betaald ten bedrage van 340,04 € en willen dit niet dubbel betalen.
7) ondanks veelvuldige pogingen tot telefonisch contact met electricien, geen enkele reactie. tot brief van deurwaarder, bedrag moet onmiddellijk betaald worden.
7) wij betalen niet gecontesteerde deel van 2091,21 € en sturen hierover een aangetekend schrijven naar electricien. wederom geen enkele reactie.

Vandaag 1,5 jaar later krijgen wij brief van deurwaarder die in opdracht van een advocaat mij dagvaard om te verschijnen voor het vrederecht op 21/05.

vermelde eis tot betaling :
factuur 2431,25 €
betaling buiten studie - 2091,21 €
schadebeding 263,77 €
intresten 55,82 €
totaal 659,63 €

kan iemand mij raad geven wat ik het beste doe aub ?

Contact opnemen met de raadsheer en hem melding maken van ons aangetekend schrijven waarin staat gespecificeerd waarom wij niet het volledige bedrag betalen ?
niets ondernemen en zelf verschijnen voor de rechtbank ?
Hoewel ik het gevoel ben zeker in mijn recht te zijn, zijn er slaagkansen ?
Als er geen slaagkansen zijn, heeft het zin om enkel het saldo te betalen (zonder intresten en schadebeding) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
daboytommy

#2 , 08 mei 2012 15:57

mij lijkt het dat u al het nodige ondernam om tot een verzoening te komen. Mocht ik in uw schoenen staan, en kunnen bewijzen dat u per AS officieel het factuur heeft betwist en er van de tegenpartij geen enkel spoor is van een antwoord op deze betwisting, lijkt een verdere vordering zonder hieraan gevolg te hebben gegeven niet uw fout te zijn . Ik zou dan zelf verschijnen bij de vrederechter en volgens mij sowieso niet moeten opdraaien voor gerechtskosten die hieruit kunnen volgen

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2012 16:19

Zeker zelf verschijnen of een raadsman sturen, anders zal je bij verstek veroordeeld worden, en dat is zeker in het voordeel van de aannemer.

Reclame

Eddy009

#4 , 08 mei 2012 20:12

Je dient inderdaad zeker zelf te verschijnen voor de Vrederechter. Eerst zal de eisende partij haar vordering mondeling moeten toelichten, dan is het woord aan jou.

Neem een kopie mee van alle briefwisseling en andere relevante documenten (offertes, kredietnota's, facturen, enz). Rangschik deze 'stukken' op chronologische wijze, nummer ze en maak een inventaris op.

De kans is zeer groot dat de Vrederechter conclusietermijnen zal opleggen. Dit betekent dat de tegenpartij binnen de 8 dagen na de inleidingszitting haar stukken dient over te maken, waarna jij tegen een bepaalde datum (daarvan krijg je een beschikking) conclusies dient op te maken. Die conclusies dienen uiterlijk op de aangegeven datum ter griffie neer te leggen. Tevens dien je een kopie van uw conclusies én van uw stukken over te maken aan de raadsman van de tegenpartij. Nadien kan de tegenpartij conclusies opstellen enz. Sowieso krijgt u als verweerder 'het laatste woord'.

In uw geval, kan de conclusie zijn als volgt :

CONCLUSIE

VOOR : de heer xxxxxx, geboren op xxxxx, wonende te 9000 GENT, aan de xxxxxxxx

VERWEERDER

TEGEN : de heer enz ....

EISERES

vertegenwoordigd door Mr. xxxxx, advocaat, met kantoor gevestigd te ......

VOOR HET VREDEGERECHT OVER HET KANTON XXXXXX - AR-nr. 2012/A/

Gezien de dagvaarding d.d.

I. DE VORDERING
II. DE FEITEN
III. IN RECHTE
IIIA. IN HOOFDORDE : DE VORDERING VAN EISERES IS ONGEGROND
IIIB. IN ONDERGESCHIKTE ORDE : DE VORDERING VAN EISERES IS HOOGUIT GEGROND TEN BELOPE VAN ....

REDENEN WAAROM HET DE VREDERECHTER BEHAGE

in hoofdorde : de vordering van eiseres ontvankelijk, doch ongegrond te verklaren ;

in ondergeschikte orde : de vordering van eiseres gegrond te verklaren ten belope van 340.04 EUR meer de gerechtelijke intresten aan de wettelijke intrestvoet en de gerechtskosten die, gelet op het feit dat de vordering van eisende partij slechts zeer gedeeltelijk gegrond is, ten laste dienen gelegd te worden van eiseres

Onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkentenis noch verzaking

BIJLAGE : inventaris der stukken, genummerd van 01 tem 07.

In hoofdorde zet je uiteen waarom de vordering volgens u ongegrond (uw samenvatting verder uitwerken)
In ondergeschikte orde zet je uiteen dat de schadebeding en de gevraagde intresten ongegrond zijn - lees dit daartoe eens grondig na : http://vredegerechtkortrijk2.skynetblog ... kwaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”