Probleem met deurwaarder

GlenG
Topic Starter

Probleem met deurwaarder

#1 , 26 jun 2012 04:54

3 jaar geleden namelijk 2009 gaat mijn vriendin samen met mijn zoon 2 boeken en 2 DVD's ontlenen bij de plaatselijke bibliotheek. Ze mocht deze gedurende de hele zomervakantie ontlenen, wij hebben toen echter een last minute vakantie geboekt eind augustus en de boeken & DVD's 3 weken te laat binnen gebracht. Het zelfde jaar rond december krijgen wij een brief van de stad dat wij de boeken diende te vergoeden omdat wij deze nog niet hebben zouden binnen gebracht + een administratieve boete. Wij hebben onmiddelijk contact opgenomen en gemeld dat wij deze wel hebben binnen gebracht welliswaar te laat. Ze gingen dit onderzoeken en wij gingen wel een boete krijgen omwille van het te laat binnen brengen. Uiteraard heb ik met die boete geen probleem.

We zijn 2012 na 2 jaar niets meer te hebben gehoord van de stad krijgen wij plots uit het niets een deurwaarder over de vloer deze beslag wilt leggen op onze meubelen. De deurwaarder zou een dwangbevel hebben gestuurd in mei 2012 echter hebben wij dit niet ontvangen. Ik vermoed dat de deurwaarder het exploot op een verkeerd adres heeft afgegeven(in de bus gestopt). Ze zouden comform de wet een aangetekend schrijven hebben gestuurd echter kan ik er ook vanuit gaan dit naar ons oud adres was. Op het exploot staat namelijk dat de gegevens opzoeking waar ze 15€ voor aanrekenen in fabruari is gebeurt. Het dwangbevel zelf hebben ze verstuurd in mei echter hebben wij een bewijs van adreswijziging op 1 maart 2012 en aanvraag adreswijziging op 25 januari 2012(lang leve de lange wachttijd van de wijkagent).

Mijn vragen:

Kan een deurwaarder dit doen zonder vonnis van een rechtbank?
Wat als de deurwaarder in de fout is gegaan met het versturen van het dwangbevel? Ik heb een extra kost van 231€ omwille van het beslag deze ik het dwangbevel zou hebben gekregen uiteraard had kunnen vermijden.
Aangezien het dateerd van 3 jaar geleden en ik geen bewijzen meer heb dat ik de boeken heb binnen gebracht, kan ik dan wel terecht bij een beslagrechter?
Wat is de verjaringstermijn van deze? Ik heb deze opgezocht maar ik kan niet uitmaken onder welke deze vallen? Is dit via contract dan bedraagt het 10 jaar of is bedrijf aan particulier dan bedraagt het 1 jaar?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jun 2012 13:47

Dwangbevel wordt uitgeschreven door de gemeenteontvanger.
Deze heeft de wettelijke bevoegdheid om zo'n bevel uit te schrijven.
Het niet terug binnen brengen van bibliotheekboeken is een wanbedrijf dus strafbaar is wat wordt genoemd misbruik van vertrouwen.
Zolang de boeken EN de schadevergoeding niet betaald is blijft dit lopen. Politie kan zelfs de boeken of hun vervangprijs EN de opgelopen boete innen.
(Betreft een cassatiearrest van 1947 ... dat ik spijtig genoeg niet meer in mijn bezit heb.)
Politie heeft dus ook geen vonnis nodig enkel aangifte van de bibliothecaris en dan start politie een opsporingsonderzoek op wegens wanbedrijf (voortdurend misdrijf). Zij ( een officier gerechtelijke politie) kan zelfs een huiszoeking doen.
...
We gingen een boete krijgen wegens te laat .... normaal moet die boete dadelijk betaald worden .... lijkt me raar dat men u geld gaat vragen waar de postzegel al meer zou kosten...
Zoek de reglementen van de biblio eens op. Gezien dit allemaal gemeentelijke bevoegdheid is ..website gemeente.

GlenG
Topic Starter

#3 , 26 jun 2012 15:54

Maar ik heb de boeken binnengebracht. Oke te laat en daar wil ik gerust de boete voor betalen en ik heb contact opgenomen met de stad en ze gingen dit onderzoeken.
ondertussen zijn we 3 jaar later en krijg ik ineens een deurwaarder over de vloer

Reclame

Franciscus

#4 , 26 jun 2012 16:26

Mogelijk als ze een geautomatiseerd systeem hebben kunnen ze in de rubriek aanmaningen nog terugvinden dat uw boeken werden binnen geleverd.
Hebt u een bewijs gekregen gezien u toen een boete hebt moeten betalen?

GlenG
Topic Starter

#5 , 29 jun 2012 22:56

Ik heb nooit een boete ontvangen na men aanmaning om de boeken terug binnen te leveren

Franciscus

#6 , 30 jun 2012 19:04

Maar die brieven moeten wel in hun systeem staan...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”