#5 , 17 jul 2012 16:57
Het bedrag van de veroordeling speelt geen rol. Het bedrag dat in de laatste conclusie gevorderd werd telt. Men mag de intresten tellen die gevorderd worden en verschuldigd waren op het ogenblik dat de procedure werd ingesteld, dus in principe de datum van de dagvaarding. De intresten die ondertussen verschuldigd zijn, dus tijdens de procedure, worden niet meegeteld. In principe telt men de intresten zoals ze gevraagd worden.
Dus veronderstel dat ik tot dagvaarding overga op 1 juni 2010. In mijn laatste dagvaarding vorder ik betaling van 2.000 euro, meer vergoedende intrest aan de wettelijke intrestvoet vanaf 1 januari 2009. Dan is het bedrag van de vordering 2.000 + de intrest hierop aan de wettelijke intrestvoet van 1 januari 2009 tot 1 juni 2010. De intresten die verschuldigd zijn voor de periode na 1 juni 2010 tellen niet mee.
De rechter die u veroordeelt tot bijvoorbeeld betaling van 1.000 zal in principe intrest toekennen op 1.000 en niet 2.000. Uitzondering hierop is als u betalingen gedaan hebt. Als de rechter oordeelt dat u 1.500 verschuldigd was, en u hebt al 500 betaald dan veroordeelt hij tot betaling van 1.000 + intrest op 1.500 tot op datum van betaling van 500 en vanaf die datum op 1.000 (het kan nog anders, in principe kan de betaling eerst aangerekend worden op de vervallen intrest en pas daarna op de hoofdsom).