kosten gerechtsdeurwaarder

albatros58
Topic Starter

kosten gerechtsdeurwaarder

#1 , 12 sep 2012 15:38

Beste,
naar aanleiding van een vonnis is een burgerlijke zaak dien ik kosten te betalen aan de gerechtsdeurwaarder, deze vermeldt in zijn afrekening ook 36,00€ 'uitgifte' en 24,54€ 'einde inningsrecht art 8 kb 30/11/1976'.

Ik vindt niet zo direct informatie over art 8 terug, wel het volgende betreft minnelijke invordering door gerechtsdeurwaarder en verboden kosten:
"De wet van 20 december 2002 betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument is evenzeer van toepassing op gerechtsdeurwaarders. Door deze wet is het verboden bedragen in te vorderen die niet contractueel of wettelijk zijn toegestaan.
De aanmanings- en opzoekingskosten voorzien bij artikel 7 van het KB van 30 november 1976 vormen geen door de wet toegelaten bedrag. "

Mijn vraag is dus: mogen mij extra deze kosten aangerekend worden ? Het vonnis vermeld vaste bedragen voor dagvaarding en rolstelling, RPV, en de schadevergoeding vermeerderd met de gerechtelijke intresten aan wettelijke intrestvoet. Uiteraard is het logisch dat hierbovenop ook de kost voor beteking dient betaald te worden.

Mijn vraag is nu dus: mogen mij de extra deze kosten 'uitgifte' en 'inningsrecht' aangerekend worden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2012 17:06

U betaalt aan de gerechtsdeurwaarder nadat een vonnis werd uitgesproken. Dan heeft de gerechtsdeurwaarder recht op een inningsrecht.

Art. 8. Wanneer een veroordeling of een schuld wordt vereffend in handen van een gerechtsdeurwaarder, komt aan die laatste een inningsrecht toe van 1 t.h. op de hoofdsom en de interesten, met uitsluiting van de kosten.
Dit recht mag niet minder bedragen dan (223) F en mag per zaak (2 212) F niet te boven gaan. <KB 09-03-1983, art. 4>
(In geval van vereffening bij voorschot wordt het inningsrecht vermeerderd met ((zesenveertig frank)) voor iedere betaling van minder dan (25 EUR); met ((zevenenzeventig frank)) voor iedere betaling van (25 EUR) tot minder dan (125 EUR); met ((honderd zevenentwintig frank)) voor iedere betaling van (125 EUR) tot minder dan (250 EUR); met ((tweehonderd drieëntwintig frank)) voor iedere betaling van (250 EUR) tot minder dan (495 EUR) en met ((tweehonderd vierenvijftig frank)) voor ieder bijkomend gedeelte van tienduizend frank, zonder dat die vermeerdering ((zeshonderd tweeëndertig frank)) per voorschot mag te boven gaan. Dit recht is ten laste van de schuldenaar.)

albatros58
Topic Starter

#3 , 13 sep 2012 07:30

Dus art.8 betreft inningsrecht voor de gerechtsdeurwaarder. De advocaat van de tegenpartij geeft opdracht tot inning, niet ik. Dus als ik betaal aan de advocaat ben ik de kosten voor inning niet schuldig?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2012 11:08

Het inningsrecht is verschuldigd voor bedragen die aan de gerechtsdeurwaarder betaald worden.

Als, ook na de betekening van een vonnis en bevel tot betalen, betaald wordt aan de advocaat van de tegenpartij, of aan de tegenpartij zelf, is geen inningsrecht verschuldigd.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”