Beste,
naar aanleiding van een vonnis is een burgerlijke zaak dien ik kosten te betalen aan de gerechtsdeurwaarder, deze vermeldt in zijn afrekening ook 36,00€ 'uitgifte' en 24,54€ 'einde inningsrecht art 8 kb 30/11/1976'.
Ik vindt niet zo direct informatie over art 8 terug, wel het volgende betreft minnelijke invordering door gerechtsdeurwaarder en verboden kosten:
"De wet van 20 december 2002 betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument is evenzeer van toepassing op gerechtsdeurwaarders. Door deze wet is het verboden bedragen in te vorderen die niet contractueel of wettelijk zijn toegestaan.
De aanmanings- en opzoekingskosten voorzien bij artikel 7 van het KB van 30 november 1976 vormen geen door de wet toegelaten bedrag. "
Mijn vraag is dus: mogen mij extra deze kosten aangerekend worden ? Het vonnis vermeld vaste bedragen voor dagvaarding en rolstelling, RPV, en de schadevergoeding vermeerderd met de gerechtelijke intresten aan wettelijke intrestvoet. Uiteraard is het logisch dat hierbovenop ook de kost voor beteking dient betaald te worden.
Mijn vraag is nu dus: mogen mij de extra deze kosten 'uitgifte' en 'inningsrecht' aangerekend worden ?