"Vertrouwelijk"-regel ook hier van toepassing

alainsch
Topic Starter

"Vertrouwelijk"-regel ook hier van toepassing

#1 , 07 nov 2012 17:19

Volgende situatie:

- rechtszaak voor de vrederechter door mijn vrouw, zonder advocaat en haar ex-man, met advocate
- vonnis uitgesproken eerder dit jaar
- ná het vonnis, start ex-man via zijn advocate onderhandelingen met mijn vrouw om toch af te wijken van de uitspraak.
- correspondentie daarover loopt van zijn advocate naar mijn e-mail adres. Zijn advocate aanziet mij als "contactpersoon"
- in haar (= zijn advocate) mails zet zij telkens bovenaan "VERTROUWELIJK". Mails gaan o.a. over tegenvoorstellen om af te wijken van de uitspraak.
- we komen er niet uit en tegenpartij gaat in beroep.

Bedoeling is om de beroepsprocedure ook zelf te doen en dus van mijn vrouw haar kant zonder advocaat naar de RB van 1e aanleg te gaan (beroep tegen vonnis vrederechter, dus RB 1e aanleg).

Mag mijn vrouw in haar conclussies voor de RB verwijzen naar die mails en hun inhoud? Ik weet dat er een absolute vertrouwelijkheid is in correspondentie tussen advocaten, maar gezien mijn vrouw zonder advocaat naar de rechtbank was gegaan is de correspondentie met mij (mijn e-mail adres) verlopen. Is de correspondentie tussen advocate van de tegenpartij en mij als "mailbox" voor mijn vrouw ook vertrouwelijk?

Thx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1

#2 , 07 nov 2012 22:25

enkel de correspondentie tussen advocaten is in principe vertrouwelijk. De deontologische regels tussen advocaten zijn niet op u of uw vrouw van toepassing.

freelance

#3 , 07 nov 2012 23:43

Er bestaan regels en er bestaan uitzonderingen over vertrouwelijke briefwisseling . Feit is in elk geval dat het woord VERTROUWELIJK staat in uw briefwisseling .
Art. 42 Een vertrouwelijke brief van een advocaat die de raadsman is van de tegenpartij mag onder de volgende voorwaarden aan de cliënt onder de vorm van fotokopie worden medegedeeld:
- hetzij na schrapping van het briefhoofd en de handtekening,
-hetzij met op de fotokopie de duidelijk zichtbaar aangebrachte vermelding
“vertrouwelijk”voor zover de aandacht van de cliënt gevestigd wordt op het
vertrouwelijk karakter van het document, dat hem in geen geval rechten zal mogen
toekennen noch door hem zal mogen voorgelegd worden.

------------
Art. 32 Verliezen nochtans hun vertrouwelijk karakter, zodat ze zonder toelating van de Stafhouder mogen gebruikt worden:
5. elke zelfs vertrouwelijke namens een partij gedane mededeling, wanneer ze bepaalde voorstellen omvat die onvoorwaardelijk namens de andere partij wordt aangenomen.

Of deze briefwisseling via u komt als "contactpersoon " doet in de rechtsprocedure niet ter zake .

Zoals mblb1 schrijft : deontologische regels tussen advocaten ONDERLING zijn niet van toepassing op hun clienten. Dat klopt .
Of een vertrouwelijke correspondentie van een advocaat aan tegenpartij kunnen gebruikt worden in een rechtszaak is van een andere aard .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”