incidenteel beroep & vordering in hoger beroep

alainsch
Topic Starter

incidenteel beroep & vordering in hoger beroep

#1 , 15 nov 2012 13:54

Beste,

- Zaak voor de vrederechter tussen mijn vrouw en haar ex-man ivm verhoging alimentatie voor hun gezamelijk kind;
- Vonnis geeft mijn vrouw gelijk en kent haar een gedeeltelijke verhoging toe;
- Tegenpartij gaat in hoger beroep tegen dit vonnis en vraagt ongegrondheid van origineel verzoek;
- Tegenpartij heeft advocaat; mijn vrouw niet

1) Ik begrijp dat mijn vrouw nu ook "incidenteel beroep" kan instellen, haar rechten kan hernemen en haar oorspronkelijk vordering kan weerhouden.

vraag: hoe doet zij dat best? In de eerste conclusies vermelden? Een formulering, voorbeeldje of doorverwijzing naar een link zou handig zijn.

2) Zij vroeg in in de procedure voor de vrederechter bedrag X en kreeg bedrag Y (= ietsjes lager). Ondertussen blijken er gegronde argumenten te zijn om te staven dat haar origineel verzoek eigenlijk te laag was. Kan zij haar vordering in hoger beroep aanpassen (mits argumentering)?

Om preken ivm "oneerlijk, afgesproken in de eot, ..." te vermijden (zoals vorige keer ;-) ): er waren afspraken tussen partijen, tegenpartij weigert die afspraken nu na te komen en mijn vrouw is dus naar de rechtbank gestapt. In haar vordering heeft ze echter een te laag bedrag opgenomen (lager dan wat voordien was afgesproken en op papier staat). Ze wil dus niet de boel gaan uitmelken, maar eigenlijk alleen maar bekomen waar ze volgens haar recht op heeft.

vraag: mag zij haar vordering in graad van beroep aanpassen en een hoger bedrag vragen dan wat ze voor de vrederechter vroeg? moet dat aan speciale voorwaarden voldoen?

Bedankt alvast!

Alain

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2012 18:11

[quote="alainsch"]vraag: mag zij haar vordering in graad van beroep aanpassen en een hoger bedrag vragen dan wat ze voor de vrederechter vroeg? moet dat aan speciale voorwaarden voldoen?

Ja.

Cass., 18 januari 2008, rolnummer C.06.0328.F
Artikel 807 van het Gerechtelijk Wetboek bepaalt dat de vordering die voor de rechter aanhangig is gemaakt, uitgebreid of gewijzigd kan worden, indien de nieuwe, op tegenspraak genomen conclusies, berusten op een feit of akte in de dagvaarding aangevoerd, zelfs indien hun juridische omschrijving verschillend is.
Krachtens artikel 1042 van het Gerechtelijk Wetboek geldt die bepaling in hoger beroep.

Men moet een conclusie neerleggen. Zie art. 741 e.v. Ger. W.

Gerechtelijk Wetboek: De conclusies moeten uitdrukkelijk de eisen van de concluderende partij uiteenzetten alsook de middelen in feite en in rechte waarop iedere eis steunt.

Als je meer dan één conclusie neerlegt: houd er rekening mee dat de rechter enkel de laatste conclusie moet lezen. Hij moet dus ook niet gaan lezen wat er voor de vrederechter allemaal verteld werd. Alles moet staan in je laatste conclusie.

Je zet eerst de feiten en je argumenten uiteen en besluit dan met:

OM DEZE REDENEN
BEHAGE HET DE RECHTBANK

Het hoger beroep van tegenpartij af te wijzen.

Het incidenteel beroep en de uitbreiding van de vordering van concluante ontvankelijk en gegrond te verklaren.

Het aangevochten vonnis te hervormen en tegenpartij te veroordelen tot betaling van een onderhoudsgeld van X euro per maand, aangepast aan het indexcijfer, vanaf datum.

Tegenpartij te veroordelen tot de kosten.

Waarna de opgave van de kosten volgt. In uw geval waarschijnlijk enkel het rolrecht betaald in de procedure voor de vrederechter.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”