Assisenzaak - praktisch

sofieR
Topic Starter

Assisenzaak - praktisch

#1 , 24 jan 2013 11:55

Ik ben opgeroepen om als jury te zetelen in een assisenzaak (in Gent).
Ik heb echter helemaal geen ervaring met die dingen. Als thuismama van 3 kinderen moet ik me daar op voorhand echter wel kunnen op organiseren (school, opvang, ...)

- Hoe verlopen zulke dagen? Werkt men met vaste begin- en einduren, of kan dat 's avonds laat worden?
- Wat is de gemiddelde duur van een assisenzaak?
- Kan ik vrijgesteld worden omwille van operatie van 1 van mijn kinderen? Moet ik die vrijstelling op voorhand aanvragen en aan wie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2013 12:33

Je zou ook gewoon kunnen zeggen aan de rechter dat je de dader wel heel onsimpatiek vindt, en hij zijn straf zeker wel zal verdienen Wordt je gegarandeerd door de verdediging geweerd als jurylid.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2013 13:37

Als u meent een reden tot vrijstelling te hebben schrijft u een brief aan de voorzitter. Die kan u vrijstellen, dan moet u zelfs niet ter zitting verschijnen. Stelt hij u niet vrij dan moet u ter zitting verschijnen waar u uw redenen van vrijstelling opnieuw kan voordragen. Dan beslist het hof (voorzitter + 2 bijzitters) hierover.

Reclame

Maasmekka

#4 , 04 feb 2013 09:55

Ik heb zelf al de kans gekregen een assisenzaak te volgen, in het kader van mijn opleiding. Ik kan u verzekeren dat het geen 9-to-5-uren zijn.

De zittingen beginnen om 9 uur (althans in Tongeren) en de ene dag duurt het tot 16u, de andere dag tot 19u, afhankelijk van het aantal getuigen die op de lijst staan die dag, en het aantal 'voorvalletjes'.
De zaak die ik gevolgd heb, duurde 2,5 week, maar het was dan ook een zaak met twee beklaagden. De meeste zaken zullen een weekje in beslag nemen schat ik.

Verder wil ik u een hart onder de riem steken: u bent niet als enige opgeroepen.
Er worden tientalle mensen opgeroepen die allemaal een nummertje krijgen toegewezen, de voorzitter trekt de nummertjes van de mensen die in aanmerking komen om effectief te zetelen uit een urne . Die getrokken mensen moeten dan eventjes naar voren, alwaar zowel het openbaar ministerie als de advocaat/advocaten van de verdediging de kans krijgen die persoon te wraken (te weigeren).
Die weigering moet niet gemotiveerd worden, maar kan vanwege allerlei redenen (bv. u ziet er te nors uit, uw beroep toont dat u intellectueel onderlegd bent en dus mogelijk te veel vragen zou stellen, u woont in de buurt van de beklaagde/het slachtoffer,...etc.).

Mocht uw vrijstelling niet toegekend worden, hebt u dus nog een kans dat u alsnog niet hoeft te zetelen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”