Verzet geweigerd door rechter?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Verzet geweigerd door rechter?

#16 , 02 jun 2013 22:47

Toch nog een vraag .... hoe komt het dan dat heel de procedure in het Nederlands is doorgegaan?

eens lezen :
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4034,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Chris80
Topic Starter

#17 , 03 jun 2013 13:14

Ik heb het volledige dossier nog niet, maar heb net zijn advocaat aan de lijn gehad en volgens haar zou het eerste verhoor ergens in 2010 hebben plaatsgevonden.
Hij had toen nog geen advocaat.

Die Salduz wet is dus niet van toepassing neem ik aan, aangezien deze pas begin 2012 in werking is gesteld.

Maar, als ik het goed gelezen/begrepen heb, is deze wet in tewerkstelling getreden omdat de Belgische wet niet conform was met de Europese wetgeving omtrend de rechten van de mens.
Ik heb ook gelezen dat de het Saldus arrest in 2008 plaatsvond... Dus ik heb een sterk vermoeden dat er op Europees niveau (EHRM) iets aan gedaan kan worden?
Mijn vader heeft de Franse nationaliteit, misschien dat ik het Frans consulaat hierover kan contacteren?
Laatst gewijzigd door Chris80 op 03 jun 2013 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Chris80
Topic Starter

#18 , 03 jun 2013 13:17

Toch nog een vraag .... hoe komt het dan dat heel de procedure in het Nederlands is doorgegaan?
Ik weet het niet...

Reclame

Franciscus

#19 , 03 jun 2013 13:46

Uw vader woont in Vlaanderen dus voertaal Nederlands.
Maar zowel tijdens verhoor bij de onderzoeksrechter (als hij daar bij geweest is) als rechtszaak had hij beroep kunnen doen op een tolk.
Ook had hij toen zo wie zo een advocaat moeten hebben bij verhoor bij onderzoeksrechter.
Kijk na of hij inderdaad bij onderzoeksrechter is geweest.

Probeer nu maar eerst het dossier te pakken te krijgen .

Chris80
Topic Starter

#20 , 03 jun 2013 15:12

Uw vader woont in Vlaanderen dus voertaal Nederlands.
Maar zowel tijdens verhoor bij de onderzoeksrechter (als hij daar bij geweest is) als rechtszaak had hij beroep kunnen doen op een tolk.
Ook had hij toen zo wie zo een advocaat moeten hebben bij verhoor bij onderzoeksrechter.
Kijk na of hij inderdaad bij onderzoeksrechter is geweest.
Er was een tolk aanwezig tijdens een verhoor met een rechter. Of dat bij de onderzoeksrechter was of een andere rechter, dat weet ik niet.
Ik heb het in ieder geval op m'n lijst met vragen genoteerd.

Nog iets belangrijks dat ik dernet vergeten was te vermelden ivm dat eerste verhoor bij de politie (zijn pv):
Daarin verklaart hij dat hij niets heeft gedaan, buiten een kus op haar poep gegeven.
Hij heeft in die verklaring ook zelf om een gynaecologische test gevraagd.

Toen de advocaat dit aan mij doorgaf aan de telefoon had ik heel sterk de indruk dat ze dit zelf ook voor de eerste keer bekeek...
Er zijn nog andere gebeurtenissen die erop wijzen dat ze het dossier toch niet zo goed kende tijdens de verdediging als je zou verwachten.
Probeer nu maar eerst het dossier te pakken te krijgen .
Daar ben ik mee bezig. Al leek mijn vader zijn advocaat niet goed te begrijpen waarom ik het volledige dossier verzocht.
Ze ging in ieder geval al een aantal belangrijke onderdelen hiervan meebrengen wanneer ze morgen of overmorgen naar de gevangenis gaat met ons.
Dan ga ik haar nog eens een keertje verzoeken om het hele dossier te bezorgen.

Bezoek bij de gavangenis was vandaag alweer volzet. Voor morgen kon ik blijkbaar ook niet reserveren. 'gewoon vroeger komen' werd er gezegd.
Daar sta je dan voor de deur.
U hebt recht op bezoek als de gedetineerde die u wil bezoeken aan de gevangenisdirectie laat weten dat u hem wil bezoeken.
Jamaar dan moet de gedetineerde zich wel verstaanbaar kunnen maken.
Ze hebben al geen geduld met hem om hem bv uit te leggen hoe de telefoons daar werken.
Zo is zijn recht op een telefoongesprek de eerste dag van opname ook misgelopen.

*edit:
Blijkbaar was het een kus ipv een klets, ik heb het waarschijnlijk verkeerd begrepen. Bij deze is het aangepast.
Laatst gewijzigd door Chris80 op 07 jun 2013 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#21 , 03 jun 2013 18:58

In de gevangenissen die ik ken zijn er steeds mensen die meerder talen spreken bij het personeel.
Franse uitleg zal over het algemeen geen probleem zijn.

Chris80
Topic Starter

#22 , 03 jun 2013 23:33

In de gevangenissen die ik ken zijn er steeds mensen die meerder talen spreken bij het personeel.
Franse uitleg zal over het algemeen geen probleem zijn.
Neen, er zijn idd een paar bewakers/cipiers die een beetje Frans praten. Het word echter problematisch als je deze beperkte kennis van de Franse taal gaat combineren met mijn vader zijn verstandelijke beperking.

De advocaat ging het het bespreken met de gevangenis en een voorstel doen voor begeleiding.

Chris80
Topic Starter

#23 , 04 jun 2013 10:22

Gisteren was het bezoek voor heel de dag volzet dus was ik vandaag zo vroeg mogelijk naar de gevangenis gegaan.

Ik meld mij daar aan met mijn identiteitskaart, geen probleem.
De afspraak word vastgelegd en men laat mij daar een half uur wachten. Dat is standaard procedure en ik begrijp dat volkomen. Men moet de gevangen nog gaan halen en de bezoekzaal klaarmaken etc... geen probleem.

Wanneer het wachten bijna voorbij is (de vorige bezoekers kwamen net naar buiten) word er mij daar plots medegedeeld dat men mijn vader heeft overgeplaatst naar een andere gevangenis.
Ik begreep er helemaal niets van. Men kon mij niet vertellen welke gevangenis of waarom.
Daar stond ik dan. Dat is toch niet normaal meer. Alsof we het nog niet moeilijk genoeg hebben.
Gisteren was het mijn broer zijn verjaardag en overmorgen is het mijn vader zijn verjaardag... happy birthday..

Ik heb onmiddelijk bij het thuiskomen mijn vader zijn advocaat gebeld, omdat zij mij had medegedeeld dat ze hem vandaag of morgen zou bezoeken. Zij wist ook helemaal van niets en volgens haar hadden ze haar moeten inlichten.

Hoe kunnen wij nu in godsnaam voor mijn vader zijn rechten opkomen als je telkens met zulk hinderend geknoei temaken krijgt.
Als je dan ook kijkt naar die termijnen van 15 dagen om in verzet, hoger beroep of cassatie te gaan... Ja dan zijn die wel heel snel voorbij zonder dat je iets hebt kunnen doen.
Laatst gewijzigd door Chris80 op 04 jun 2013 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#24 , 04 jun 2013 10:24

Ook niet op de griffie of op de sociale dienst?
Laat zijn advocaat direct bellen.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4034,d.Yms" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4034,d.Yms" onclick="window.open(this.href);return false;

Chris80
Topic Starter

#25 , 04 jun 2013 10:53

Ook niet op de griffie of op de sociale dienst?
Laat zijn advocaat direct bellen.

De advocaat zou erachter informeren, maar ze had nu onmiddelijk geen tijd, maar ze zou me later iets laten weten.

Heb de gevangenis net aan de lijn gehad.
Daar meende men dat de gevangenis dit niet hoort door te geven aan de advocaat, terwijl de advocaat mij verteld dat men dit wel moet doen?

Bedankt voor de links, ik ga ze zeker eens bekijken, maar ik voel dat ik me toch eerst even moet neerleggen want ik word er echt niet goed van.

Chris80
Topic Starter

#26 , 04 jun 2013 19:58

Heb nog niets terug gehoord vd advocaat...

Mijn vader heeft mij net wel telefonisch gecontacteerd.
Hij heeft ons zijn nieuwe locatie kunnen doorgeven.
De reden van de overplaatsing is hem echter onbekend.

Deze nieuwe locatie maakt het ons wel een pak lastiger om hem te bezoeken.
Hij zou daar ook geen sanitaire voorziening hebben;
Er is geen water en moet een emmer als toilet gebruiken.

Het was positief om te horen dat hij daar wel in staat is de telefoons te gebruiken.

Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om hem een aantal dingen te vragen die hier verzocht zijn geweest.

Volgens hem hebben ze hem geen advocaat aangeboden tijdens zijn eerste verhoor (op het politie bureau).
Nu meen ik mij wel te herinneren dat dit normaal wel op het pv vermeld staat (?) en hij zal dat wel ondertekend hebben, maar dat pv is dan wel weer in het Nederlands.

Zijn advocaat vertelde mij dat hij een aantal feiten zou hebben toegegeven bij de psychiater, maar volgens mijn vader is dat niet waar.
Hij heeft daar enkel wat tests moeten ondergaan, maar verder is er daar niets gebeurt (zelfs geen diepgaand gesprek of iets dergelijks).

Ik heb besloten om te stafhouder van de orde der advocaten aan te schrijven en mijn twijfels en observaties ivm deze zaak aan hem voor te leggen.
Hopelijk krijg ik snel antwoord.

Franciscus

#27 , 04 jun 2013 22:11

Met dat laatste zou ik nog eventjes wachten.

Gevangenis met toiletemmers?

Chris80
Topic Starter

#28 , 05 jun 2013 11:40

Met dat laatste zou ik nog eventjes wachten.
Het is al verzonden, maar het is alleen nog maar een verzoek zonder dat ik namen noem (buiten die van mijzelf uiteraard).
Ik heb nog geen antwoord gekregen dus het kan nog wel uitgesteld worden.

Gevangenis met toiletemmers?
Inderdaad, dat is toch wat hij mij vertelde tijdens het telefoongesprek. Hij moet zijn 'behoeften' in een emmer doen.
Hij zou ook geen lopend water hebben.

We hebben het ook moeilijk met de locatie van deze gevangenis ivm het openbaar vervoer en de bezoekuren zijn veel strikter. Het maakt het ons nu wel erg lastig om hem te bezoeken.
Nu heb ik wel via de links die u eerder heeft gepost vernomen dat hij tegen zijn overplaatsing bezwaar kan maken bij de bij de directeur-generaal van de penitentiaire administratie.
Weer iets voor op mijn vragenlijst te plaatsen.

Nu krijg ik van zijn advocaat de kosten voorgeschoteld (van de dingen die ze tot nu toe heeft gedaan sinds we verzet hebben aangetekend).
Dat zou 361 euro zijn. Geen probleem dat lijkt me geen te hoog betdrag in vergelijking met wat soms andere mensen moeten betalen.

Ik heb echter wel men bedenkingen bij het bedrag van 650 euro dat we haar hebben betaald bij het aantekenen van verzet?
Ik meen mij te herinneren dat dat was om mijn vader opnieuw te vertegenwoordigen bij het herstarten van zijn zaak. Maar aangezien dat verzet is geweigerd door de rechter, meen ik toch ook dat dat bedrag dient te worden terugbetaald?!
Ik heb mij ook even voor de zekerheid geinformeerd bij de deurwaarder ivm wat zijn kostenwaren voor het aantekenen van dit verzet.
De kosten voor de deurwaarder waren exact 42.56 euro en dat is inderdaad het bedrag dat hij achteraf nog eens aan de deurwaarder via bankoverschrijving heeft betaald... dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik heb haar nog maar eens verzocht om mij dat dossier te bezorgen. Dit zou normaal gisteren of vandaag gebeuren tijdens een visite, maar wegens deze onvoorziene overplaatsing is dat dus niet kunnen doorgaan.

Chris80
Topic Starter

#29 , 06 jun 2013 17:14

Weer net terug van een visite bij de gevangenis. Het was vandaag zijn verjaardag.

Hij ligt in een medische afdeling. Ze hebben hem in de douches inelkaar geslagen.

Ik zag het al aankomen. Ik heb het hem nog zo gezegt om tegen niemand te vertellen waarvoor hij in de gevangenis zit. Ook al zegt hij dat hij onschuldig is. Er is daar niemand die dat gaat geloven.

Blijkbaar heeft hij ook al zijn adres daar aan een gedetineerde gegeven... plezant...

Dat zijn dus het soort problemen waar wij mee te maken dankzij dat geklungel.
Hij is ongelooflijk makkelijk manipuleerbaar. Daarom dat ik ook vermoed dat ze hem in de val hebben gelokt met heel die toestand met dat kind.

Ik heb hem enkele vragen kunnen stellen:
Men heeft hem nooit gevraagd of hij een advocaat wenste.
Hij heeft helemaal niets besproken met de psychiater ivm deze zaak, terwijl zijn advocaat beweerd dat hij de feiten heeft toegegeven aan deze psychiater.
Ze hebben zijn vingeerafdrukken en DNA genomen.

Sorry, maar ik sta echt op ontploffen.
Ik zou graag willen weten waarom ik best nog kan wachten voordat ik naar de stafhouder van de orde der advocaten stap?
De klok staat ook niet stil en ik wil ook niet dat men mij achteraf gaat verwijten dat ik telang heb gewacht...

Franciscus

#30 , 06 jun 2013 23:23

Eerst dossier.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”