Verkeerd merk/materiaal gekregen.

nijltjetweety
Topic Starter

Verkeerd merk/materiaal gekregen.

#1 , 02 mei 2013 17:10

Ik heb nu een schrijnwerker genomen die de lichtstraat deftig gaat komen leggen en de veranda gaat plaatsen. Ik deed tijdens de besprekingen mijn beklag over de vorige schrijnwerker. Toen merktre deze man op dat de achterdeur aluminium is en niet PVC en dus bijgevolg niet van het merk deceuninck kan zijn gezien deze fabricant enkel profielen in PVC maakt. Ik kwam het nu pas te weten, de deur werd echter geleverd in het jaar 2006. Nu zal de rechter zeggen dat ik te laat ben zeker? Ik heb de fabricant reeds een mail gestuurd met de offerte ij bijlage.
Zou het nuttig zijn mijn huidige schrijnwerker zijn vaststelling op papier te hebben?
Heeft het zin om iets te ondernemen?
Aluminium heeft meestal een minder goede isolatiewaarde en het betreft een buitendeur. Gezien de profielen waarschijnmijk lager geprijsd zullen zijn dan deze geofferteerde profielen zou dat wel eens kunnen tellen qua stookkosten bvb.
Graag advies.
Met dank

Geert.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabo

#2 , 03 mei 2013 11:04

Vreemd dat je daar nu pas achterkomt!
Aluminium is in het algemeen duurder dan PVC. Beide materialen hebben voor- en nadelen. Ook geldt dat in het algemeen de isolatiewaarde van aluminium lager is.
In beide uitspraken gebruik ik het woord 'algemeen'. Om uit te zoeken hoe het werkelijk zit dien je de specificaties van beide profielen op te zoeken en te vergelijken.

Als je tevreden bent van je deur dan zou ik het hierbij laten. Het is zeer moeilijk te bewijzen dat je benadeeld bent, en dan nog zullen de verschillen zeer klein zijn.
Succes, Jabo

nijltjetweety
Topic Starter

#3 , 06 mei 2013 16:21

De schade is niet moeilijk te bewijzen. ALU is idd duurder. Maar als de prijzen van PVC gehanteerd worden, dan is er niet een duurder ALU profiel gebruikt, wel een low quality product. Dus qua isolatie op korte- en duurzaamheid op langere termijn zal dat zeker en vast verschil maken. Ik ga aan de vrederechter vragen wat hij/zij er van denkt.
Ik kreeg vandaag een antwoord van de marketing bij Deceuninck, zij extruderen enkel PVC profielen, geen Aluminium. Bij deze is het bedrog bewezen lijkt me. Dat praat je bij mij niet zo maar goed.

De overige zaken die de firma op de kerfstok heeft hebben mijn vrouw 3 weken ziekteverlet gekost. Om er 1 uit te halen;
De brievenbusklep in de voordeur werd geschrapt. Na opstellen van de offerteprijs werd beweerd de volledige deur te zijn geannuleerd waarna ze de volledige offerteprijs tot de laatste cent rekenden. het heeft me een advocaat (aan 800 euro) en 7 maand gekost om die deur geleverd en geplaatst te zien. De firma procedeerde bovendien nog voor de rechtbank van eerste aanleg omdat ik de laatste facturen weigerde te betalen. Dat doktersbriefje komt ook opnieuw op tafel.
Zou dat verschil maken?

PS: Hoe kom ik er achter welke profielen gebruikt werden. Ik zie er nergens een naam van een producent op staan hoor. Moet ik dat soms vragen bij die gangsters die de deur leverden? Dat gaat niets uitmaken, want de oude stichter leverde in 2006 nog die deur. Die mens is nu rond de 80 jaar oud. Die gaat plots Altzheimer krijgen Als je hem naar iets oud vraagt.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mei 2013 16:49

Dus jij wil de vrederechter zijn idee hierover vragen? Die zal dan waarschijnlijk een deskundige aanstellen, aan wie jij een voorschot zal moeten betalen (1000 € is geen uitzondering) waarna je een aantal maanden (6 of meer) zal moeten wachten op zijn rapport. Ik denk dat je in die tijd nog wel meer zieken briefjes zal verzamelen.
alu met thermische onderbreking is gelijkwaardig, zoniet beter dan gewone PVC profielen.

nijltjetweety
Topic Starter

#5 , 07 mei 2013 17:07

Een expert om te onderzoeken of het inderdaad aluminium betreft? nou dan schiet ik maar wat graag 1000 euro voor. Als ik het cilinderslot wegdoe vind ik aluminiumschilfers van het uitboren. Een duidelijk verschil met pvc.
Het is uitgesloten dat het hier om thermisch onderbroken aluminium gaat als de prijzen van pvc werden gehanteerd. Gezien de meerprijs van alu zou de ramenfabrikant zijn broek scheuren.
En als de prijs van alu is gehanteerd voor alles scheur ik mijn broek aan de rest van de ramen.

Feit is dat ik naast mijn bevinding achteraf ook tot 2x toe dezelfde opmerking kreeg van mijn huidige schrijnwerker. Ik ga hem vast vragen zijn vaststelling op papier te zetten over het gebruikte materiaal. Daar is de vrederechter vast tevreden mee. En dan staat het bedrog dat hier centraal staat vast. Want het gaat hier niet over thermische onderbreking of stookkosten in de eerste plaats. 1000 euro stookkosten zullen het niet zijn. Als het over de bepaling van de schade gaat hoeft het voor mij ook niet. Maar als ik teken voor pvc van de keuninck dan moet dat ook daadwerkelijk geleverd worden. Daar bestaat geen discussie over.
Ziet er iemand graten in deze zaak wat het bedrog betreft? Want antwoorden over opgelopen schade vind ik echt wel naast de kwestie. Dat is eerder een bijkomstigheid.

mava105

#6 , 07 mei 2013 19:48

Vrederechter zal zich vragen stellen hoe het komt dat jij al 6 jaar met een aludeur zit, waarvan jij denkt dat het een PVC deur was. Dat verschil is toch onmiddellijk te zien, zeker als je PVC ramen er vlak naast staan hebt.
Welke kleur hebben uw PVC ramen, en welke kleur heeft de deur?
Indien jij de faktuur destijds volledig hebt betaald, zonder opmerkingen te maken, zou dit als een soort aanvaarding kunnen aanzien worden.
Weet niet of de vrederechter genoegen zal nemen met de verklaring van uw huidige schrijnwerker, gezien geen onafhankelijk expert.
Laatst gewijzigd door mava105 op 07 mei 2013 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 07 mei 2013 19:56

Dat wordt lachen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jabo

#8 , 07 mei 2013 22:49

Dat wordt lachen!
+1
Mijn gedachte.

TS heeft zeker tijd teveel.

nijltjetweety
Topic Starter

#9 , 08 mei 2013 09:55

Dat wordt lachen!
+1
Mijn gedachte.

TS heeft zeker tijd teveel.

Nou, neen. Tijd te veel heb ik niet. Daarom precies dat ik deze domme topic gestart heb. Ik had de cilinder van het deurslot eens snel weggenomen en vond metaal. Dat blijkt nu afkomstig te zijn van de inwendige verstevigingen die een pvc deur eigen is. Nu heb ik wel even tijd en nam de deurkrukken weg. Nu ik wel even de tijd heb genomen stel ik vast dat de profielen zelf uit kunststof bestaan. Dus wel degelijk pvc van de keuninck. Daarom natuurlijk dat ik al die jaren geen verschil vaststelde.
Maar de opmerking die ik 2 maal kreeg bij bespreking/opmeting van de veranda, wat zegt dat dan nu over mijn huidige schrijnwerker. Gelet op deze nieuwe wending?

PS: Beste Jabo; kan je mij eens nader verklaren wat de relevantie is van je opmerking in deze topic?
En hoe zou jij reageren als iemand die in de stiel zit je verteld dat je 7 jaar met je ..... hebt laten spelen?
Gelukkig is dit laatste niet het geval. Maar wat zou ik nu beste doen gelet op de blaasjes die mij nu 2x zijn wijsgemaakt door mijn schrijnwerker zijn werfverantwoordelijke?
Wij hebben de offerte voor de veranda reeds aanvaard en zijn vertellingen waren natuurlijk slechts mondeling.
Ik overweeg nu wel hem dit verhaal over alu op papier te laten zetten. Als hij dat doet (waarschijnlijk niet, weet ik ook wel), kan ik hem dan iets maken?

mava105

#10 , 08 mei 2013 11:35

Dacht ook al dat het mogelijk iets te maken kon hebben met de metalen verstevingingprofielen in de deur. Dacht hierover trouwens vandaag een post over te zetten, maar jij was me voort. :evil: .

Jabo

#11 , 12 mei 2013 18:29

De toegevoegde waarde van mijn opmerking is 0,0. De relevantie ervan is moeilijk te bepalen en voor iedereen verschillend.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je (onnodig) naar problemen aan het zoeken bent. Je bent gedurende 7 - 8 jaar tevreden geweest met die deur. Blijkbaar maakt het dus niet uit of het PVC of aluminium is. Ik heb 8 jaar in de verkoop van afdichtingen gezeten en was dus dagelijks bezig met ramen allerlei. Alle materialen (hout, PVC, Aluminuim, staal en Polyurethaan) hebben hun voor- en nadelen. Maar, in België worden geen slechte ramen verkocht (niet technisch, niet qua isolatie). Enkele cowboys uitgezonderd natuurlijk!!

Over cowboys gesproken: Je hebt gelijk vragen te stellen over je schrijnwerker die het verschil tussen de materialen niet kent! Maar waarom zou je 'hem iets willen maken'? Misschien gewoon een misverstand.

Succes,
Jabo

nijltjetweety
Topic Starter

#12 , 18 dec 2013 11:49

Deze topic word oud, tijd om er een einde aan te breien lijkt me.
De misverstanden zijn er inderdaad geweest. Zo hebben we een veranda gevraagd, en beplating op de dakgoten. In April was alles getekend, er werd ons een wachttijd van ca 8 weken beloofd, door de persoon die van een echte de keuninck beweert dat het geen Dekeuninck is. Ook beweerde deze zelfde persoon dat het oude schrijnwerk afvoeren geen probleem is, ALS ze nieuw schrijnwerk komen plaatsen. De zaakvoerder ziet dit anders. Die wijst er op dat dit niet gerekend is in de offerte. Nu, mits betaling is het inderdaad geen probleem dit af te voeren.
De plaatsers zeggen dan dat het glas om de veranda dicht te leggen met de vrachtwagen geleverd word, dan is het makkelijker dat oude schrijnwerk af te voeren. Uiteindelijk moest ik aangetekend schrijven en mailen om daar van verlost te geraken. Na plaatsen van de dakgootovertrek vooraan, nu pas, 8 maand later ipv 8 weken later werden die oude dingen eindelijk afgevoerd. Met de camionette.
Dan is er nog het misverstand over de kleuren. We hebben achteraan voor het schrijnwerk reeds kleur 5010, vooraan kleur 5011. Voor de dakgoot vroegen we antraciet. Nooit werd gevraagd welke tint, grijs of zwart antraciet. Er zijn meerdere schakeringen. In Mei kwamen ze af met kleur 5010 voor alle dakgoten. Dit vloekt 100 in 't uur met het schrijnwerk vooraan dat kleur 5011 is. Dit zoveelse misverstand is ook veroorzaakt door slechte communicatie. Dezelfde persoon die de beloftes maakte nam de kleur antraciet op in zijn nota's bij de opmetingen. Toen mijn vrouw in April tekende stond er voor de veranda kleur 5010 op het contract. Voor de dakgootovertrekken was er geen kleur ingevuld. Ik zie dit nu omdat ik een kopie van die offerte opvroeg. Maar de kosten van zandstralen en herspuiten van die panelen gaan gefactureerd worden aan mij. Dat zie je al lang aankomen. Wat kan ik daar nu tegen doen? Betalen? goed onderhandelen? protesteren? direct vrederechter? iets anders? niets?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”