art 544 / 1382 BW voor continue blaffend hond

alainsch
Topic Starter

art 544 / 1382 BW voor continue blaffend hond

#1 , 19 dec 2013 11:46

Beste,

Een hond in de buurt die gans de dag door zit te blaffen, van 's morgens vroeg tot soms een stuk in de nacht, soms aan een frequentie van > 20 keer per minuut.

Praten met de eigenaars haalt niks uit. Politie heeft al meerdere vaststellingen gedaan, ook 's nachts.

Ik overweeg om naar de vrederechter te stappen. Eerst voor een verzoeningspoging en daarna, als dat niet lukt, op basis van art 544 en 1382 BW.

Moet ik voor de eventuele 2e stap de eigenaars van de hond laten dagvaarden of kan dit met een verzoekschrift?

Alain

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2013 14:00

dagvaarden met gerechtsdeurwaarder.

Franciscus

#3 , 19 dec 2013 23:51

Vraag aan politie de lijst van vaststellingen ( PV's - GAS) en de meldingen ... ter plaatse geweest maar geen vaststelling.
Zijn er meerdere klagers dan samen gaan.
Waar zit de hond binnen of buiten....politie kan ook optreden voor dierenverwaarlozing.

Reclame

alainsch
Topic Starter

#4 , 20 dec 2013 16:11

Vraag aan politie de lijst van vaststellingen ( PV's - GAS) en de meldingen ... ter plaatse geweest maar geen vaststelling.
Ik beschik al over een overzicht van alle meldingen. Jammer genoeg zijn er een groot deel bij waarbij er geen positieve vaststelling kon gebeuren: politie kwam pas na ettelijke uren, waardoor de bewoners ondertussen thuis waren en het geblaf dus stopt, of kwamen helemaal niet wegens geen ploeg beschikbaar. Uiteraard is dit de allerlaagste prioriteit, maar 't is toch vervelend... Van één van de nachtelijke vaststellingen zou er wel een GAS boete gekomen zijn volgens de politie.
Zijn er meerdere klagers dan samen gaan.
Er zijn meerdere buren die tegen mij klagen, omdat ze weten dat ik er tegen inga. Niemand daarvan heeft tot nu toe zelf het initiatief genomen om een melding te doen of klacht neer te leggen.
Waar zit de hond binnen of buiten....politie kan ook optreden voor dierenverwaarlozing.
Het probleem is er wanneer de bewoners afwezig zijn voor een paar uur tot soms zelfs enkele weken. De honden blijven dan thuis. De bewoners laten de achterdeur open; zodat de honden vrij in de tuin kunnen. Het is op zo momenten dat de kleinste een blafconcert start, vermoedelijk uit verveling, aandacht zoeken of een soort van verlatingsangst.

In de periodes van lange afwezigheid komt er (denk ik) dagelijks iemand langs om de honden eten en drinken te geven, maar eens die weg is, begint het geblaf opnieuw.

De wijkagent is ook al eens langs geweest, maar die zegt niks te kunnen doen: ik moet maar naar de rechtbank gaan...

Da gedoe sleept nu al 3 jaar aan, dus 't begint wel stilletjes aan ferm op mijn systeem te werken...

Franciscus

#5 , 20 dec 2013 19:00

Het kan geen prioriteit zijn maar op een gegeven ogenblik kan daar wel een prioriteit van gemaakt worden.
Ga eens praten met het diensthoofd bij de politie (commissaris wijkteam of interventie).
Deze zetten het op de dagbriefing van op te volgen punten en zo kan men op enkele maanden een resem van vaststellingen krijgen waar u verder mee kunt.
Buurtbeest ...eens met bellen.
http://www.manuswerkt.be/nl/home/het-buurtbeest_23.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”