uitspraak veranderd rechter houd zijn woord niet

Martinus_roosen
Topic Starter

uitspraak veranderd rechter houd zijn woord niet

#1 , 03 feb 2014 12:24

Hallo,
ik zal even de situatie schetsen,
eind september ben ik voor de correctionele rechtbank geweest, Omdat ik zelf overtuigd was van mijn onschuld ben ik ook zonder advocaat gegaan. De rechter stelde me voor schuldig te pleiten dan werd mijn straf opgeschort maar ik weigerde dit en toen sprak de rechter 70u werkstraf uit en de boete die de procureur voorstelde verwierp hij.
omdat ik dacht dat die 7u werkstraf niet opwogen tegen het geld dat een beroep en advocaat zou kosten heb ik maar berust hierin.
de rechter zei dat dit een maand later zo zou uitgesproken worden en dat ik hierbij niet aanwezig moest zijn omdat ik dan verlof van mijn werk moest nemen.
In vol vertrouwen dat de rechter zich aan zijn woord zou houden heb ik deze zaak ook laten rusten en hier niets meer mee gedaan. Ook is mij geen kopij van het vonnis opgestuurd.
Nu krijg ik 3 maanden later een brief dat ik 100u werkstraf moet doen en een boete van 6000€
de tijd om in beroep te gaan is verstreken en de justitieassistent zegt dat ik hier niets meer tegen kan doen.
Maar is dit wel zo?Is er geen verslag van de proces te verkrijgen waarin hetgeen dat de rechter zei opgetekend is?
En kan het zomaar dat een rechter zijn uitspraak wijzigt?
Als we niet kunnen vertrouwen op het woord van een rechter, wat hebben we dan aan een gerecht? Dat heeft toch niets met rechtvaardigheid te maken.
Heeft nog iemand dit aan de hand gehad of ben ik een geval apart?
Ik denk eraan om dit in een open brief naar de krant te schrijven.
Groetjes wesley

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2014 15:43

Waarschijnlijk hebt u een en ander fout begrepen een rechter zegt niet in de rechtszaal Ik geef u 7 uur en ga binnen een maand uitspraak doen ... dat is al een contradictie in terminis.
U kan na de dag van de uitspraak het vonnis opvragen ter griffie en dan begint uw termijn van beroep te lopen.
http://www.cass.be/eerste_aanleg/brusse ... riffie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4564,d.Yms" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#3 , 05 feb 2014 08:05

“Art.203. § 1. Behoudens...vervalt het recht van hoger beroep, indien de verklaring van hoger beroep niet gedaan is op de griffie van de rechtbank die het vonnis heeft gewezen, uiterlijk vijftien dagen na de dag van die uitspraak en indien het vonnis bij verstek is gewezen, uiterlijk vijftien dagen na de dag van de betekening ervan aan de veroordeelde partij of aan haar woonplaats.”(19 NOVEMBER 1808. - WETBOEK VAN STRAFVORDERING)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”