Procedure verzet verstekvonnis - beroep

ReFLecT
Topic Starter

Procedure verzet verstekvonnis - beroep

#1 , 14 feb 2014 19:26

Ik zit met het volgend probleem;

In 2008 heb ik een verkeersongeval gehad met als tegenpartij een motorrijder die 120km/u reed op een 50km/u weg en volgens mij door het rood licht is gereden.
Ik stond stil aan de lichten, in tegengestelde richting, voorgesorteerd om links af te slaan wat ik ook deed toen het licht op rood sprong.
Gevolg, motard rijdt frontaal op mij in, wordt 100m weggeslingerd en verliest een been. Op het moment van de aanrijding was ik licht geïntoxiceerd maar de verzekering heeft zich niet teruggetrokken en de tegenpartij vergoed en is nooit iets komen terugvorderen bij mij.

Deze zaak is voorgekomen voor de politierechtbank in Luik in 2009 zonder dat ik een dagvaarding heb ontvangen.
Vonnis, 1€ schadevergoeding, 2 jaar rijverbod en opnieuw alle testen afleggen. Tegenpartij werd van alle schuld vrijgesproken.
In februari 2010 werd dit vonnis bij mij betekend door de wijkagent waarna ik onmiddellijk verzet heb aangetekend tegen het verstekvonnis aangezien ik me niet kon neerleggen bij deze uitspraak.
Volgens mijn advocaat werd door procureur van de politierechtbank beroep aangetekend tegen dit vonnis aangezien de tegenpartij ook niet zonder schuld was.
Deze zaak zou in januari 2010 reeds ter zitting zijn gekomen (zonder mijn weten of aanwezigheid) en de uitspraak valt beter mee, 3 maanden rijverbod.

Nu vraag ik mij af of mijn rechten niet geschonden zijn?
Ik heb tijdig verzet aangetekend tegen het eerste vonnis om deze zaak dus in "eerste aanleg" terug te kunnen laten voorkomen om dan later eventueel beroep aan te tekenen als de uitspraak mijn niet beviel.
Door het feit dat er nu een tweede vonnis is in beroep kan ik zelf niet meer in beroep gaan, tenzij in Cassatie maar ik weet niet of er nu echt procedurele fouten zijn gemaakt door de rechtbank in Luik.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 feb 2014 19:48

Hoe komt het dat u nooit een kennisgeving hebt gekregen.
Dagvaarding is dat niet met exploot?
Heeft uw advocaat de stukken (verzending) niet gevonden in dossier?
In beroep door O.M. en weer niet in kennis?
Van adres veranderd?
Had u een advocaat van de verzekering en trad die in uw plaats op?

Maar enkele vragen die door mijn hoofd schieten?
Maar nu lees ik de datums 2008 -2010 en nu 2014?? dar vrees ik toch voor.

ReFLecT
Topic Starter

#3 , 14 feb 2014 20:20

Ik zat in 2009 in het buitenland voor mijn werk. Ik had een referentieadres genomen voor mijn officiële briefwisseling en alle andere documenten, ziekenkas, bank enz. liet ik per adres bij mijn moeder aankomen.
Na 2 maanden werd ik reeds ambtshalve geschrapt, als slachtoffer van een huisjesmelker maar dat heb ik pas vernomen bij mijn terugkeer in België.
De dagvaardingen zijn dus nooit betekend kunnen worden.

Pas in februari 2010, bij de betekening van het eerste vonnis heb ik verzekeringsmaatschappij gecontacteerd voor rechtsbijstand in dit dossier om verzet aan te tekenen. Toen mijn advocaat dat deed werd hem gemeld dat de zaak al reeds in hoger beroep was behandeld geweest.

Deze zaak sleept nu al 4 jaar aan. Het parket in Luik kan of wil geen standpunt innemen omdat er volgens hen geen precedent voor bestaat. Volgens hen is het vonnis definitief.

Ik werd op 3 februari 2013 tegengehouden bij één van de vele controles en ik kreeg twee "Kennisgeving met het oog op tenuitvoerlegging van het verval van het recht tot het besturen van een voertuig" voorgeschoteld.
Mijn advocaat zei me dat hij de rechtbank in Luik nog eens zou contacteren en dat ik zeker mijn rijbewijs niet moest gaan inleveren wat ik dan ook niet gedaan heb.
Volgens de betekening verjaarde de straf op 12/01/2014 maar ik vermoed dat door het betekenen van de kennisgeving deze verjaringstermijn gestuit is.

Ik kreeg toen ook een betekening van een ander rijverbod, 7 dagen, ook voor een verstekvonnis van 2010 met verjaring op 26 november 2013. Mijn advocaat ging verzet aantekenen maar ik ben nooit opnieuw gedagvaard geworden. Deze namiddag het ik de griffie van de politierechtbank gecontacteerd en die vertelden mij dat er geen verzet was aangetekend door mijn advocaat maar dat de straf ondertussen verjaard is.
Vreemd, want beide kennisgevingen zijn me op 3 feb 2013 betekend geworden, die van 3 maanden rijverbod voor Luik en 7 dagen Hasselt.
Voor het rijverbod van 7 dagen is de verjaring niet gestuit geworden door de betekening, kan ik veronderstellen dat dat dan voor het vonnis van 3 maanden ook het geval is?

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”