Uitnodiging verhoor gewone diefstal

Samson1234
Topic Starter

Uitnodiging verhoor gewone diefstal

#1 , 08 apr 2014 17:29

Hallo

Ik heb net een uitnodiging gekregen tot verhoor betreffende feiten van: Gewone diefstal

Het gaat om 2 gestolen flessen uit een bar op een zaterdagavond. Ik zal ook bekennen want ik heb die gestolen, weliswaar onder invloed.
Ik ben meerderjarig en dit is ook de eerste keer dat ik in aanraking kom met de politie. Zelf drink ik niet veel maar die avond was het uit de hand gelopen omdat het de vrijgezelle was van mijn beste vriend.
Ik vraag mij af wat mijn straf mogelijk kan zijn?
Kan iemand mij helpen?

alvast bedankt

Samson

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 08 apr 2014 17:40

Art. 463. Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank.
Lees "euro" in plaats van "frank" en vermenigvuldig met 6. Dronkenschap is geen verzachtende omstandigheid; u kan er wel een extra straf voor krijgen. "Vrijgezelle" - ik vermoed dat u vrijgezellenavond oid bedoelt- is uiteraard ook geen verzachtende omstandigheid. U bent verantwoordelijk voor uw daden, zat of niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Samson1234
Topic Starter

#3 , 08 apr 2014 17:45

Oude Belg,

Allereerst bedankt om te responsen. Ik heb echter nog een vraag: is de straf altijd gevangenisstraf of kan het ook gewoon blijven bij een geldboete?

Reclame

Oude Belg

#4 , 08 apr 2014 18:29

De kans dat je veroordeeld wordt tot een effectieve gevangenisstraf is -zeker bij een eerste overtreding- te verwaarlozen. Ook de geldstraffen kunnen gedeeltelijk voorwaardelijk zijn. Als je -via je gezinspolis bv- beschikt over een juridische verzekering, zou ik die zeker aanspreken. Ik zou in elk geval die twee flessen meteen vergoeden om de rechter milder te stemmen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 09 apr 2014 07:53

De tip van oude Belg is zeer belangrijk. Probeer hoe dan ook de schade te vergoeden voor het tot een zitting komt. Dan kan je rechter om een opschorting of een werkstraf vragen. Geen van beiden komt op je strafregister.

Anderzijds is de kans groot dat het nooit tot een zitting komt omwille van de beperkte ernst van de feiten. Het zal eerder de kant uitgaan van een minnelijke schikking, herstelbemiddeling of dergelijke.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”