Advocaat geeft dossier NIET terug

SDA
Topic Starter

Advocaat geeft dossier NIET terug

#1 , 16 mei 2014 09:51

Na een einde te hebben gesteld aan een advocaat zijn diensten blijft deze laatste weigeren het dossier terug te geven, ook na herhaalde verzoeken daartoe.

Nochtans is de afgifte van dit dossier essentieel gezien ik uit dit dossier stukken nodig heb om mij verder te kunnen verdedigen. De raadsman weet dit doch blijft hij pertinent weigeren. Het is duidelijk dat de man zelfs kwaadwillig te werk gaat.

Een van de dagen komt mijn zaak voor de rechtbank en heb ik niets in handen !

Kan iemand mij uitleggen wat ik nog kan ondernemen eventueel met wet/rechtsspraak ter zake ?

Bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 mei 2014 11:10

- Dringend een onderhoud vragen met de stafhouder van diens balie.
- De advocaat aangetekend in gebreke stellen voor het niet overhandigen van het dossier, in hetzelfde schrijven melden dat u hem aansprakelijk zal houden voor alle vervolgschade die uit zijn handelen voortkomt.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2014 11:34

Welke stukken wil u hebben?
Briefwisseling tussen de advocaten mag uw advocaat u niet overhandigen.
Hebt u een nieuwe advocaat? Die kan het volledig dossier krijgen, met inbegrip van de briefwisseling tussen advocaten.
U kan de advocaat dagvaarden tot afgifte van het dossier op straffe van een dwangsom, desnoods in kort geding.

Reclame

SDA
Topic Starter

#4 , 16 mei 2014 12:31

- Vnl. stukken die ik hem voorheen zelf heb bezorgd

- Geen nieuwe advocaat

- Bekom ik een korte beschrijving hoe ik een kort geding procedure met enige kans op slagen opstart ?

- Een van de dagen komt de zaak voor de rechter. Ik heb zo goed mogelijk besluiten trachten op te stellen. Ik heb erin gevraagd om de zaak naar de rol te verwijzen tot dat de advocaat het benodigde dossier om mijn verdere verdediging op te bouwen heeft teruggeven. Heeft dit enige kans op slagen ?

Dank bij voorbaat voor alle bruikbare info !

scorpioen

#5 , 16 mei 2014 13:15

Procedure in kort geding: dagvaarding met deurwaardersexploot. U moet aanvoeren dat de zaak hoogdringend is.

U zegt dat de zaak eerdaags voorkomt en dat u besluiten hebt opgesteld. Heeft de rechtbank een conclusiekalender opgesteld (art. 747 Ger. W.) of werd een conclusiekalender geakteerd op het zittingsblad? Is uw conclusie binnen de termijn neergelegd?

SDA
Topic Starter

#6 , 16 mei 2014 13:56

- In de ene zaak heeft de rechtbank een conclusiekalender bepaald en in de andere zaak werd een conclusiekalender geakteerd op een zittingsblad.

- De conclusies werden binnen de termijnen neergelegd.

scorpioen

#7 , 16 mei 2014 14:42

In de mate dat u de rechter kan overtuigen dat uw ex-advocaat in het bezit is van stukken die u in de procedure wenst te gebruiken èn dat u al het mogelijke gedaan hebt om in het bezit te komen van deze stukken, maar dit toch niet gelukt is, bestaat de kans dat de rechter de zaak zal uitstellen of naar de rol zal verwijzen.

Een dagvaarding in kort geding om de stukken terug te krijgen kan de rechter hierbij beïnvloeden.

SDA
Topic Starter

#8 , 20 mei 2014 08:10

Kennelijk heeft de raadsman wel begrepen dat hij zijn boekje ver te buiten is gegaan, want nu, weliswaar op een ogenblik dat het natuurlijk veel te laat, gezien de besluiten reeds neerliggen en we slechts verwijderd zijn op enkele dagen dat de zaak moet worden gepleit, wil hij de dossiers teruggeven. Terwijl ik de dossiers reeds jaren terugvraag!

Hoe kan ik hier best op reageren ?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”