Minnelijke schikking niet ontvangen ? Procedurefout ?

Mieke11
Topic Starter

Minnelijke schikking niet ontvangen ? Procedurefout ?

#1 , 20 mei 2014 19:55

Op 16/01/2013 kreeg ik een verkeersboete (proces verbaal). Er echt van overtuigd zijnd dat ik deze boete niet heb verdiend, besluit ik voor één keer eens op mijn rechten te staan. Ik vul het bijgevoegde document in (antwoordformulier voor indien u niet akkoord gaat met het voorstel tot onmiddellijke inning) en argumenteer. In maart 2013 ontvang ik een herinnering van betaling. Ik telefoneer naar de bevoegde politiedienst: dat ik een herinnering kreeg en niet weet wat ik moet doen. Ik krijg als antwoord dat de bank van de post zo een herinnering vanzelf stuurt, ook al ging je niet akkoord met het voorstel, je mag dat schrijven negeren. Je dossier wordt door de politie naar de procureur verzonden en die beslist dan of ja al dan niet gelijk hebt. Dat duurt enkele weken en dan krijg je van hen een bericht, meestal met 10 euro extra administratiekosten. Ik hoor dan een jaar niets. ??? Op 13/01/2014 krijg ik een schrijven van een gerechtsdeurwaarder waarop staat dat ik voor de rechtbank moet verschijnen op 11/02/2014. Ik ga naar de zitting en krijg mijn gelijk: de boete wordt kwijtgescholden. “Maar …” weet de rechter me te zeggen, de gerechtskosten zullen je wel aangerekend worden. En die bedragen veel meer dan de boete. De rechter en zijn assistent zeggen dat het eigenlijk echt wel erg is dat de gewone burger die nooit boetes krijgt omdat ze zich zo fijn aan de regeltjes houdt, hiervan niet wordt op de hoogte gebracht bij aanvang. Ondertussen (mei/2014) heb ik de rekening nog niet ontvangen maar de rechter zei me dat dit heel lang kon duren. Ik hoop natuurlijk dat ik ze niet krijg maar dat zal wel ijdele hoop zijn :(

Had ik geen voorstel tot minnelijke schikking moeten krijgen ?

Kan ik nog iets ondernemen om die gerechtskosten te vermijden ?

Op internet op de site van lokale politie vond ik als antwoord op ‘wat gebeurt er als ik de boete weiger te betalen’: Na het verstrijken van de betalingstermijn zal de Procureur des Konings u een voorstel tot minnelijke schikking doen. Indien u ook deze schikking niet betaalt, kan het parket u dagvaarden om te verschijnen voor de politierechtbank.

Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2014 20:29

Neen, uw wilde geen OI en argumenteerde. Wel openbaar ministerie zal gevonden hebben dat het in uw geval best een rechter is die over de zaak zou beslissen en dat is dan ook gebeurd.
Het is het OM dat beslist al of niet nog een minnelijke schikking aan te bieden, bij mijn weten is dat geen verplichting.
Volgens mij bent u dan ook niet vrijgesproken maar heeft de rechtbank geen straf opgelegd enkel de kosten.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 21 mei 2014 09:28

Vermoedelijk heeft de rechtbank u een opschorting toegestaan. In dat geval moet u inderdaad enkel de gerechtskosten betalen (meestal rond de 100 EUR).

Aangezien de zaak voorkwam op 11 februari 2014, is het vonnis inmiddels echter definitief (beroepstermijn 15 dagen) en kan u daartegen niets meer beginnen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”