terugvordering van gerechtskosten

cesto
Topic Starter

terugvordering van gerechtskosten

#1 , 04 jun 2014 12:12

Ik heb een procedure aangespand, en ik ben niet tevreden met mijn advocaat. Ik wou me dus verder zelf verdedigen. Aangezien ik wel een provisie heb betaald aan de advocaat vraag ik me af of ik in het kader van de procedure de gerechtskosten kan terugvorderen hoewel ik uiteindelijk niet door een advocaat word vertegenwoordigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2014 15:16

Over welke kosten heb je het?

Als je het over "gerechtskosten" hebt in de juridische zin van het woord, waarvan artikel 1018 van het Gerechtelijk Wetboek een, weliswaar niet-limitatieve, opsomming geeft is het antwoord: ja, u kan die kosten vragen, ook als u zichzelf verdedigt. Alleen een partij die bijgestaan wordt door een advocaat kan recht hebben op een rechtsplegingsvergoeding. Maar bepaalde rechtspraak aanvaardt dat u recht hebt op een rechtsplegingsvergoeding als u tijdens een procedure een tijdlang bijgestaan werd door een advocaat.

cesto
Topic Starter

#3 , 04 jun 2014 15:56

Over welke kosten heb je het?

Als je het over "gerechtskosten" hebt in de juridische zin van het woord, waarvan artikel 1018 van het Gerechtelijk Wetboek een, weliswaar niet-limitatieve, opsomming geeft is het antwoord: ja, u kan die kosten vragen, ook als u zichzelf verdedigt. Alleen een partij die bijgestaan wordt door een advocaat kan recht hebben op een rechtsplegingsvergoeding. Maar bepaalde rechtspraak aanvaardt dat u recht hebt op een rechtsplegingsvergoeding als u tijdens een procedure een tijdlang bijgestaan werd door een advocaat.
Inderdaad, ik bedoelde de rechtsplegingskosten. Bedankt voor de toelichting!

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”