Conclusie

sparkling
Topic Starter

Conclusie

#1 , 16 nov 2014 03:02

Hallo,

Waar moet ik een conclusie neerleggen?
Kan een conclusie bestaan uit vraag en antwoord om de uiteenzetting van de zaak te doen (om zo tot de conclusie te komen)?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2014 10:42

De conclusie moet neergelegd wordt op de griffie van de rechtbank waar de zaak aanhangig is. Zij moet tegelijkertijd toegezonden worden aan de advocaat van de tegenpartij.
Vermeld de identiteit van de partijen en het rolnummer van de zaak en onderteken de conclusie.

In de conclusie zet u uw standpunt uiteen en herneemt u uw vorderingen (als u een vordering stelt). Hoe u uw standpunt uiteen zet bepaalt u zelf.

De rechter houdt enkel rekening met uw laatste conclusie.

sparkling
Topic Starter

#3 , 19 nov 2014 14:30

Beste,

Nog paar kleine dingen :
Dat kan per gewone brief? Of moet dat aangetekend zijn? Zelf gaan afgeven op de griffie?

Mvg

Reclame

scorpioen

#4 , 19 nov 2014 14:42

Dat kan per gewone brief.
Stuur twee exemplaren naar de griffie en vraag dat men u één exemplaar met datumstempel terugstuurt. Zo hebt u een bewijs van de neerlegging.

sparkling
Topic Starter

#5 , 23 nov 2014 02:19

Ik ben verweerder en moet als eerste een conclusie neerleggen. Daarna komt er een conclusie van tegenpartij dan ben ik weer aan de beurt als laatste...

Daarom zat ik te denken :
Is het een goed idee om een punt (in mijn voordeel) bewust pas in mijn laatste verweerconclusie te plaatsen?

scorpioen

#6 , 23 nov 2014 09:37

Is het een goed idee om een punt (in mijn voordeel) bewust pas in mijn laatste verweerconclusie te plaatsen?
Neen.
De tegenpartij kan dan vragen om een nieuwe conclusietermijn te krijgen (art. 748, §2 Ger. W.).

Dit kan tot gevolg hebben dat de rechtsdag verplaatst wordt, en de zaak dus nog wat langer aansleept.

De rechter kan aan de tegenpartij ook de gelegenheid geven nog een conclusie neer te leggen, zonder dat jij hierop mag antwoorden, en zonder de rechtsdag te verplaatsen. Dan heb jij als verweerder niet meer het laatste woord gehad.

En nog een mogelijkheid is dat de tegenpartij vraagt dat uw conclusie uit de debatten geweerd wordt wegens deloyale procesvoering.

Tegenpartij kan ook met haar antwoord wachten tot op de zitting en je dan met haar antwoord overvallen.

Kortom, er zijn voldoende mogelijkheden voor een goede advocaat om hierop te reageren.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”