Geen conclusies ontvangen tegenpartij

uRpOse
Topic Starter

Geen conclusies ontvangen tegenpartij

#1 , 27 nov 2014 19:51

Dag allen,

Dit jaar werd ik gedagvaard voor gedeeltelijke niet-betaling van een advocaat. De niet-betaling dateerde van lang geleden.

Ik werd toen aangetekend in gebreke gesteld door deze advocaat en antwoordde zelf omstandig, ook aangetekend. Er kwam geen enkel antwoord op mijn aangetekende.

Tot in 2013 een nieuwe ingebrekestelling werd verstuurd, ditmaal door een andere advocaat die optreedt voor de advocaat-cliënt. De dagvaarding kwam in 2014, ondertussen al dicht bij 5 jaar na de 1ste ingebrekestelling.

Omdat ik besliste mijn zaak zelf te verdedigen, ging ik als verweerder naar de rechtbank van 1ste aanleg. Daar werd een conclusiekalender overeengekomen. Ik heb mijn besluiten op tijd ter griffie neergelegd, per fax en per mail naar advocaat van tegenpartij verstuurd. Nu wachtte ik al een hele tijd op de conclusies die tegenpartij zou indienen reeds maanden geleden.

Tot ik deze week eens naar de griffie ging. Want ik moet binnenkort opnieuw zelf besluiten neerleggen. Blijkt dat tegenpartij exact op de datum vermeld op de conclusiekalender, ter griffie afgaf. Maar ik ontving niets. Ik nam wel een foto maar het is moeilijk om me op basis hiervan te verdedigen. Bij nalezen was wel duidelijk dat mijn conclusie ontvangen werd.
Er zijn ook een aantal bijlages, die ik niet ontving. Die worden denk ik kort voor de zitting ingediend, begin 2015.

Vraag is dus wat ik kan doen.

Een mail sturen waarom ik de conclusies niet kreeg? Heeft dit zin (binnen < 3 weken moet ik neerleggen).
Besluiten maken op basis van de foto's en wat ik al las (zonder notities)? Maar dat is eerder moeilijk.
Conclusies maken die de niet ontvangen conclusies negeren? Maar dan worden hun argumenten niet ontkracht.
Concluderen dat er sprake is van deloyaal procesgedrag. Dat vond ik ondertussen op internet.
Besluiten dat de rechten van de verdediging geschonden zijn? Zal de rechter op basis van deloyaal procesgedrag en / of (?) schending rechten verdediging, conclusies van tegenpartij (eventueel) weren?

Een combinatie van bovenstaande? Dus bijvoorbeeld deloyaal procesgedrag, schending rechten verdediging, melding bezoek griffie, melding foto's genomen, melding nalezen, korte tijd om te antwoorden, vragen om besluiten te weren, ...?

Met dien verstande dat ik ook al maanden geleden kon naar de griffie gaan. Maar ik heb werk, ben geen advocaat, zet de zaak uiteraard liever van mij af, reken er op dat ik de conclusies krijg op het moment dat op de kalender staat die ondertekend werd.

Dank voor de antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2014 20:18

Art. 747 Ger. W.
Onverminderd de toepassing van de in artikel 748, §§ 1 en 2 bedoelde uitzonderingen, worden de conclusies die na het verstrijken van de termijnen ter griffie worden neergelegd of aan de tegenpartij gezonden, ambtshalve uit de debatten geweerd.

De conclusie moest dus aan uw worden toegezonden voor het verstrijken van de termijn om de conclusies neer te leggen.

U kan aan de rechter vragen deze conclusie en de stukken uit de debatten te weren. De advocaat zal vermoedelijk argumenteren dat hij u die heeft toegezonden, en je krijgt daar dan een hele discussie over.

Je kan ook vragen aan de advocaat dat hij u alsnog die conclusie opstuurt (per e-mail) en zijn stukken overmaakt en u bevestigt dat hij akkoord gaat dat u nog over een redelijke termijn (bijvoorbeeld tot eind december) beschikt om uw conclusie neer te leggen. Partijen kunnen in onderling akkoord afwijken van de vastgestelde conclusietermijnen.

uRpOse
Topic Starter

#3 , 28 nov 2014 15:41

Dank je wel Scorpioen. Maar wat zijn die uitzonderingen in artikel 748, §§ 1 en 2 ?

Ik stuur mail met vraag conclusies elektronisch te sturen, per post de stukken, met vraag om bevestiging van afwijken vastgestelde termijnen tot 9 januari 2015. Zaak komt voor op 9 februari.

Indien er geen antwoord komt of als er niet akkoord gegaan wordt, zal ik wel moeten vragen conclusie en stukken uit de debatten te weren.

Reclame

uRpOse
Topic Starter

#4 , 28 nov 2014 15:52

Nog een vraag ... hoe kan ik onderling overeengekomen wijziging van conclusiekalender aan de griffie meedelen? Moet dat niet ook ondertekend zijn door de 2 partijen? Volstaat een mail heen en weer wel? Want de advocaat van de tegenpartij is 1, maar de griffie is 2. En die beschikt over een kalender die 15 december vermeldt voor de synthesebesluiten.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2014 18:10

Het volstaat dat u op de zitting aan de rechter meedeelt dat partijen in onderling akkoord afgeweken zijn van de conclusietermijnen.

Art. 748 Ger. W.
§ 1. (In de zaken waarin artikel 735 niet van toepassing is, worden de conclusies neergelegd ter griffie of gezonden aan de tegenpartij na het in artikel 750 bedoelde gezamenlijk verzoek om bepaling van de rechtsdag, ambtshalve uit de debatten geweerd. Dit geldt niet wanneer het conclusies betreft die het verzoek als bedoeld in artikel 808 beogen of die genomen werden met de uitdrukkelijke instemming van de andere partijen.
Dit artikel blijft van toepassing wanneer de rechter, op verzoek van een van de partijen, verdaging tot een bepaalde datum verleent.) <W 2007-04-26/71, art. 11, 088; Inwerkingtreding : 22-06-2007>
§ 2. Een partij die conclusie heeft genomen, mag ten laatste dertig dagen vóór de rechtsdag om een nieuwe conclusietermijn verzoeken, indien zij gedurende de termijn die aan de rechtsdag voorafgaat, een nieuw en ter zake dienend stuk of feit heeft ontdekt dat nieuwe conclusies rechtvaardigt.
Het verzoek wordt gericht aan de rechter door middel van een verzoekschrift waarin het nieuw stuk of feit alsook de invloed ervan op het onderzoek van het geschil nauwkeurig wordt aangegeven. Het verzoekschrift wordt ondertekend door de advocaat van de partij of, bij diens ontstentenis, door de partij zelf en het wordt ter griffie neergelegd in zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn. (De griffier brengt het bij gewone brief ter kennis van de partijen en, in voorkomend geval, aan hun advocaat, en bij gerechtsbrief aan de niet verschenen partij.) <W 2007-04-26/71, art. 11, 088; Inwerkingtreding : 22-06-2007>
Deze partijen kunnen, binnen vijftien dagen (na deze verzending) van de gerechtsbrief, op dezelfde wijze hun opmerkingen aan de rechter doen toekomen. <W 2007-04-26/71, art. 11, 088; Inwerkingtreding : 22-06-2007>
Binnen acht dagen na het verstrijken van de termijn bedoeld in het voorgaande lid, doet de rechter uitspraak op stukken door middel van een beschikking.
Indien hij de aanvraag inwilligt, bepaalt hij de termijnen om conclusie te nemen (, of een syntheseconclusie moet worden genomen) en wijzigt zo nodig de rechtsdag. Tegen deze beschikkingen staat geen enkel rechtsmiddel open. <W 2007-04-26/71, art. 11, 088; Inwerkingtreding : 22-06-2007>
De conclusies die (ter griffie zijn neergelegd of aan de andere partij gezonden) na het verstrijken van de termijnen bedoeld in het voorgaande lid, worden ambtshalve uit de debatten geweerd. Op de rechtsdag kan de meest gerede partij een op tegenspraak gewezen vonnis vorderen. <W 2007-04-26/71, art. 11, 088; Inwerkingtreding : 22-06-2007>

Rene

#6 , 28 nov 2014 19:53

Ik heb, als niet advocaat, eens een niet ontvangen bijlage laten schappen in het dossier van de tegenpartij. Advocaat had zijn ereloon kosten niet meegedeeld en dacht dat nog snel te doen de dag van de zitting.
Is geweigerd geweest na protest van mij. En heb ze dus nooit moeten betalen.Heb er wel wat weerstand van zowel rechter als advocaat tegenpartij moeten aanhoren. Maar niets aan te doen. Wet is wet.

Was bij mijn (v)echtscheiding dat ik zelf afgehandeld heb zonder advocaat. Heeft wel 4 jaar geduurd en me enkel wat zegeltjes gekost.

uRpOse
Topic Starter

#7 , 28 nov 2014 21:26

Hartelijk bedankt Scorpioen, voor uw toelichting.

Rene, ook aan u dank voor de anekdote.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”