Ik ben op zoek naar juridische informatie over de werking en het verschil tussen uitspraken die worden gedaan door de arbitragecommissie Balie Orde van Advocaten, na een klacht ingediend door een cliënt tegen haar advocaat??? En het eventuele verschil met de "adviescommissie " waarnaar wordt verwezen door de vrederechter, nadat een procedure werd opgestart voor het Vredegerecht door een advocaat omdat de cliënt geweigerd heeft om een factuur te betalen aan de betreffende advocaat.
De vrederechter heeft de zaak verwezen naar een "adviescommissie " wat dan blijkbaar geen arbitrage zou zijn.!? Of is het uiteindelijk toch dezelfde instantie????
Wat is hier nu het juridisch verschil?? En waar kan ik hierover meer informatie vinden, zowel over de manier van procederen/de werking/en het "gehoord "worden van partijen?
Moeten/mogen de partijen ergens voorkomen en krijgen/hebben zij de mogelijkheid tot mondeling en of schriftelijk verweer? Want bij de Orde van advocaten is/was dit totaal niet het geval. Ik heb de indruk dat advocaten hier trouwens beschermd worden, er wordt in elk geval geen moeite gedaan om een onderzoek ten gronde te doen.
Bij wie of op welke rechtbank wordt uiteindelijk beslist/gevonnist over de zaak?
Mijn werkelijke vraag is wie heeft het uiteindelijk beslissingsrecht ?
Dank voor een indien mogelijk spoedig antwoord.
Inina