OP WELKE MANIER PROCES IN PROCES VOEREN?

inina
Topic Starter

OP WELKE MANIER PROCES IN PROCES VOEREN?

#1 , 08 feb 2015 09:17

Ik ben gedagvaard voor het Vredegerecht in verband met een niet betaalde factuur omwille van wanprestatie in een overeenkomst deze overeenkomst werd onvolledig uitgevoerd .

Ik vraag me nu af of ik tijdens deze procedure zelf schadevergoeding kan vorderen en indien dit inderdaad mogelijk zou zijn,? Hoe moet dit dan praktisch gebeuren ??

Kan bedoelde schadevergoeding ineens gevorderd worden bijvoorbeeld via een conclusie tijdens het verweer in deze procedure ? En kan/mag de rechter hierover dan ook vonnis vellen dus eigenlijk een bijkomende beslissing /vonnis uitspreken als een soort proces in een proces ?

Of moet aan de rechter vermeld worden dat gedaagde schadevergoeding wil vorderen en moet er dan ook nog een bijkomende dagvaarding aan de eiser verzonden worden? En blijft het dan eveneens een soort proces in een proces of wordt dat laatste dan een volledig nieuwe zaak maar rond dezelfde feiten?

Ik ben op zoek of hierover iets in de wet, rechtspraak of rechtsleer wordt vermeld? Kan iemand op dit forum daar dan aub een verwijzing naar geven

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2015 18:42

U kan als verwerende partij een vordering instellen tegen de eisende partij. Men noemt dit een tegenvordering of tegeneis. Dit moet u doen in de conclusie die u ter griffie neerlegt en aan de advocaat van de tegenpartij bezorgt.

inina
Topic Starter

#3 , 08 feb 2015 20:40

Ben blij dat er dus geen nieuwe dagvaarding en bijkomend een volledig nieuwe procedure moet worden opgestart, maar dat schadevergoeding blijkbaar ook kan gevorderd worden tijdens mijn verweer met een ter griffie neergelegde conclusie .

Bedankt voor uw antwoord scorpioen,

Vriendelijke groeten

Inina

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”