Hoelang duurt het om dagvaarding te betekenen ?

ainokoko
Topic Starter

Hoelang duurt het om dagvaarding te betekenen ?

#1 , 28 mar 2015 15:30

Goeiedag

Ik heb me aangemeld om een vraagje te stellen omdat ik nergens echt een antwoord weet te vinden en vandaar mijn poging hier.

Toen ik nog in het middelbaar zat; 10 jaar geleden; heb ik de toenmalige vriend van mijn moeder €2500 geleend zodat hij zijn achterstallige belastingen en dergelijke kon aflossen; mijn moeder kon zelf hiervoor niet instaan en ik wou hun wel helpen; maar heb alles via een zelfgeschreven'contract' laten ondertekenen zodat ik mijn geld terug zou krijgen ; omdat dit voor mij niet om een klein bedrag ging en het voor mijn studies zou dienen.

Niet veel later heeft mijn moeder deze man op straat laten zetten en heeft hiervoor een advocaat moeten nemen omdat de persoon in kwestie niet zelf wou opstappen. Omdat ik ging studeren en het geld nodig had,maar hier niets van hoorde, heb ik diezelfde advocaat als pro deo gekregen en deze vertelde mij dat alles zeer snel ging afgehandeld worden omdat ik een contract had en zijn handtekening.

Maar dit zeer snel afhandelen duurt nu al meer dan 9 jaar; eind dit jaar zal het 10 jaar zijn en verjaard.

Ik heb mijn advocaat kopieën van dit contract gegeven,maar hij had ook het originele nodig dus ik heb niets meer in handen,echter niet veel later vroeg hij opnieuw het origineel. Ik vertelde hem dit reeds te hebben overhandigd en hij zou het ergens gelegd hebben.
De jaren gingen voorbij en steeds niets van nieuws: ik zou zelfs mijn rekening constant in het oog moeten houden omdat het geld snel erop zou moeten staan; maar opnieuw gingen jaren voorbij. Nooit een keer heb ik een brief ontvangen; mijn mailtjes bleven onbeantwoord (dit waren amper 1 of 2 mailtjes per jaar om te vragen of er al nieuws was), maar omdat ik niets hoorde, ben ik steeds moeten aankloppen bij de stafhouder, omdat mijn advocaat van arrondissement veranderde en ik niet zomaar even kon gaan aankloppen, maar hij wou nog steeds de zaak voortzetten.
Ik kreeg een telefoontje dat er een vonnis was dat in mijn voordeel werd uitgesproken: echter hier heb ik nooit enig verslag van gezien; laat staan dat ik wist dat er een vonnis of uitspraak zou plaatsvinden.Aangezien de persoon in kwestie niet zelf over de brug kwam met geld, werd er een gerechtsdeurwaarder aangesteld ; echter diende ik deze eerst zelf te betalen.
Ik betaalde deze,maar na 2 jaar bleek dat ik mijn advocaat moest voorzien van het verblijfsadres van de tegenpartij alsook het rijksregisternummer en dergelijke; maar deze informatie had ik niet , noch mijn moeder. Via via hebben we de persoon gewoon kunnen vinden in het rijksregister; dus weten we niet hoe het komt dat mijn advocaat dit niet kon vinden?

Maar doordat alles zolang duurde , had de tegenpartij de tijd om steeds van adres te veranderen waardoor de persoon op bepaalde momenten ook als landloper werd gezien omdat hij geen verblijfplaats meer bleek te hebben.
Opeens kreeg ik weer de vraag om een gerechtsdeurwaarder te betalen, maar ik had nog niets vernomen van de eerste dus ik liet weten dat ik reeds betaald ,had en het zou om een kleine vergissing gaan. Opnieuw een paar jaar zonder reactie of antwoord op mijn mailtjes of telefoontjes.
Ik werd 2 jaar geleden zelf opgebeld door een vrouw die beweerde dat zij de zaak had overgenomen en mij op de hoogte zou houden. Na een aantal maanden besefte ik dat ik geen naam of gegevens had en contacteerde ik mijn advocaat die mij liet weten dat hij hiervan niet op de hoogte was en hij nog steeds op de zaak staat en mij van nieuws zou voorzien wanneer er iets zou gebeuren.
Ik was het zo beu dat ik de stafhouder contacteerde (enkel wanneer ik de stafhouder om hulp vroeg; kreeg ik reactie van mijn advocaat , anders nooit dus het leek de enige manier om nieuws te verkrijgen)
De stafhouder liet me weten dat het zolang duurde omdat ik al die tijd tegenstrijdigheden zou hebben verschaft waardoor mijn advocaat en gerechtsdeurwaarder hun werk niet konden uitvoeren.Maar dat mijn advocaat begin september 2014 de deurwaarder de opdracht heeft gegeven om de dagvaarding te betekenen en dat mijn advocaat intussen wacht op de datum van inleiding. Hiermee zou volgens de stafhouder alles zijn gedaan om een verjaring te voorkomen en wordt het dossier hierbij afgesloten.

Dus er wordt vanuit gegaan dat ik verkeerde informatie zou hebben verleend; terwijl ik steeds en altijd hetzelfde heb gezegd ; alle gegevens waren trouwens al opgenomen in het bestand van mijn advocaat vanwege de eerdere zaak met deze persoon(uit huis zetting). Sorry maar ik kan toch niet de mensen gaan stalken en opsporen om te weten te komen waar deze zich bevinden? Zelfs zijn familie wist niet waar en bij wie hij verbleef dus ik of mijn moeder die geen band meer hadden met deze persoon; moeten dat dan wel?

Maar bij deze wacht ik nog steeds op datum van inleiding en wou eens weten wat ik nog kan doen ? Want eerlijk gezegd lijkt alles erop dat mijn advocaat gewoon niets wil doen en de zaak wil laten verjaren.

Mijn verontschuldigingen voor de lange uiteenzetting.

Met dank en vriendelijke groetjes

Anaïs

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 30 mar 2015 11:24

Geachte

De verjaringstermijn bedraagt inderdaad doorgaans 10 jaar.

Een dagvaarding volstaat om de verjaringstermijn te stuiten, waardoor deze opnieuw begint te lopen en dus opnieuw 10 jaar bedraagt.

Uw advocaat heeft rechtstreeks - en minstens via de deurwaarder - toegang tot het rijksregister. Voor 7,5 EUR heeft hij dus binnen de 24 uur een getuigschrift van woonst.

Wat ik uit uw vraag niet kan afleiden is of er nu reeds een vonnis werd gewezen.

Als de dagvaarding in september werd betekend, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er inmiddels nog steeds geen vonnis of minstens inleidingsdatum zou zijn.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ainokoko
Topic Starter

#3 , 30 mar 2015 16:58

Geachte

Hartelijk dank voor uw reactie.

Een aantal jaar terug is mij telefonisch door de advocaat verteld geweest dat er een vonnis was uitgesproken in mijn voordeel;maw dat ik recht had op mijn geld. Echter wist ik niet dat er een zitting of dagvaarding gepland stond; dus ik moest gewoon wachten tot er geld op mijn rekening werd gestort; uiteraard gebeurde dit niet. Ik heb ook nooit enige vorm van inkennisstelling hieromtrent ontvangen.

Maar ik moest dan een deurwaarder betalen om zo via deze; mijn geld te kunnen opeisen; en dus wachtte ik intussen op de resultaten hiervan; maar omdat ik ook hier niets van hoorde; heb ik de stafhouder gevraagd naar enige informatie en deze heeft van mijn advocaat te horen gekregen dat mijn advocaat op 2 september de gerechtsdeurwaarder de opdracht heeft gegeven om de dagvaarding te betekenen, maar dat mijn advocaat nog steeds wacht op een inleidingsdatum( dit wachten duurt dus nu bijna 7 maanden) want ik moest wachten; van zodra hij de datum wist; zou mij dit bekend worden gemaakt.

Dus ik weet zelf niet of er dan al een vonnis is uitgesproken of niet(volgens advocaat wel); maar waarom opnieuw dagvaarden? Aangezien ik geen enkel document of iets in handen heb ; weet ik zelf ook niet hoever de zaak staat en wat er al is gebeurd om tot een oplossing te komen; vandaar mijn vraag naar hoelang zoiets duurt; omdat 7 maanden toch wel al lang lijkt om geen nieuws te ontvangen? Maar omdat ik geen reactie krijg via mail of telefoon heb ik eerst een aangetekende brief verstuurd naar mijn advocaat in de hoop nieuws te ontvangen.
Zoniet vrees ik dat ik opnieuw maar weer eens bij de stafhouder moet aankloppen; ben het wel een beetje beu dat dit de enige manier is om in contact te komen met mijn advocaat: die zelf dan kwaad wordt omdat ik er de stafhouder bij betrek.

Bedankt voor de reactie nogmaals: ik weet op z'n minst dat ik toch wel al iets meer had mogen weten intussen.

Met vriendelijke groeten

Anaïs

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 30 mar 2015 17:46

Zoals gezegd moet u eerst over duidelijke informatie beschikken, alvorens er zinvolle antwoorden kunnen worden gegeven.

Dus: contacteer uw advocaat (per brief, mail of tel) en stel hem volgende vragen.

1. Van wanneer dateert het dossier (ik lees hier meer dan 9 jaar geleden. Gelieve dat te bevestigen)
2. Wanneer werd er een dagvaarding betekend?
- Indien recent: waarom heeft dat zo lang geduurd, als u het dossier al negen jaar had
- Indien langer geleden: zie vraag 3
3. Wanneer was de inleidingszitting?
- Indien recent: waarom heeft dat zo lang geduurd, als u het dossier al negen jaar had
- Indien langer geleden: zie vraag 4
4. Was de tegenpartij aanwezig?
5. Werd er een vonnis gewezen?
- Indien ja en recent: waarom heeft dat zo lang geduurd, als u het dossier al negen jaar had
- Indien ja en langer geleden: heeft u er een kopie van? Indien ja, bezorg me dit. Indien, neen, bestel dit en bezorg me dit.
- Indien nee: waarom niet?
6. Werd er een uitgifte besteld?
- Indien neen, waarom niet.
- Indien ja, werd dit aan deurwaarder bezorgd? Wanneer?
7. Hoe ver staat de uitvoering?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mar 2015 17:57

"De stafhouder liet me weten dat [...] mijn advocaat begin september 2014 de deurwaarder de opdracht heeft gegeven om de dagvaarding te betekenen en dat mijn advocaat intussen wacht op de datum van inleiding."

Als de stafhouder dit aan u schrijft is dit omdat de advocaat dit zo aan de stafhouder heeft meegedeeld. Of met andere woorden: de advocaat heeft tot september 2014 niets gedaan.

En ondertussen hebt u weer niets van de zaak gehoord. Ik twijfel er dan ook aan dat de advocaat zijn belofte aan de stafhouder gehouden heeft. De kans is groot dat er nog niets gedaan is.

Als u nog iets van die zaak wil maken, neem dan een andere advocaat.

Het is trouwens niet normaal dat u door de advocaat van niets schriftelijk op de hoogte gehouden wordt.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”