Verjaring terugbetaling borgstelling ????

Lina
Topic Starter

Verjaring terugbetaling borgstelling ????

#1 , 12 jun 2008 09:46

Jaren geleden heeft mijn broer zicht borg gesteld voor een lening bij Cera Bank voor een kaskrediet. Ik was toen zelfstandig van een eenmanszaak. Door financiele tegenslagen heeft mijn broer die borgstelling terugbetaald aan de bank. Deze eenmanszaak is gestopt (31/12/1990) en hebben een CV opgericht, dat wij vrijwillig failliet hebben laten verklaren.
Nu mijn vraag: mijn broer heeft het bedrag nooit teruggeeist, persoonlijk of via rechtbank. Nu dreigt hij dit wel te doen omdat wij ons rechtmatig deel van de erfenis opeisen, dat hij heeft "gestolen".
Bestaat er een verjaring om dit alsnog te doen of kan hij nu een proces laten inspannen.
Ps: wij zitten momenteel wel al van 2002 bij schuldbemiddeling via advocaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 jun 2008 11:37

“Art.2262bis,§1.Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaren...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.10.Wanneer de rechtsvordering is ontstaan vóór de inwerkingtreding van deze wet,beginnen de nieuwe verjaringstermijnen waarin zij voorziet slechts te lopen vanaf haar inwerkingtreding(=27 juli 1998) .De totale duur van de verjaringstermijn mag evenwel niet meer dan dertig jaar bedragen.”(Wet 10 juni 1998,B.S. 17 juni 1998).

Indien bij veronderstelling de terugbetaling gebeurde op 15/06/1990,dan wordt op 15/06/2008 een termijn van 18 jaren bereikt en vanaf 27/07/1998 wordt pas op 27/07/2008 de nieuwe verjaringstermijn van tien jaren bereikt.

“Art.2244.Een dagvaarding voor het gerecht, een bevel tot betaling, of een beslag, betekend aan hem die men wil beletten de verjaring te verkrijgen, vormen burgerlijke stuiting.”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”