Gerechtsbrief met ontvangstbevestiging

gev
Topic Starter

Gerechtsbrief met ontvangstbevestiging

#1 , 09 jun 2015 14:18

Ik heb een gerechtsbrief (oproepingsbrief) van het hof van beroep afgehaald in het postkantoor. Tegenpartij gaat in beroep tegen de uitspraak in 1ste aanleg (waar ik over de volledige lijn in het gelijk werd gesteld).

Ik heb de brief afgehaald in het postkantoor en moest daar het kaartje ondertekenen dat melding maakt dat er een aangetekend schrijven op mij ligt te wachten + mijn identiteitskaart tonen. M.a.w. zoals bij een gewoon aangetekend schrijven.

Ik kom nu thuis maar op de gerechtsbrief plakt nog een ontvangstbevestiging die de postbediende mij had moeten laten ondertekenen en afscheuren alvorens mij de brief te overhandigen.

Wat is het gevolg daarvan? Ben ik nu niet correct opgeroepen? Heeft dit enig juridisch effect? Wat als de griffie die ontvangstbevestiging niet teruggezonden krijgt? Ga ik dan automatisch nog eens opgeroepen worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jun 2015 15:42

Indien u geen advocaat hebt, niet verschijnt op de inleidingszitting en de advocaat van de tegenpartij zou vragen dat de zaak bij verstek behandeld wordt, zou het kunnen zijn dat de voorzitter opmerkt dat dit kaartje niet teruggezonden is en vragen dat een nieuwe oproeping naar u verstuurd wordt.

Als u, of uw advocaat, op de inleidingszitting verschijnen is de procedure volledig normaal.

gev
Topic Starter

#3 , 09 jun 2015 22:19

Even opportunistisch, stel dat ik gewoon ter zitting verschijn dan is het niet zo dat ik dit later nog als munitie kan gebruiken indien de uitspraak in hoger beroep in mijn nadeel zou uitdraaien? Het niet correct verlopen van de oproepprocedure (geen ontvangstbevestiging) kan bv. geen grond vormen om in cassatieberoep te gaan?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2015 10:06

Is deze ontvangst bevestiging wel van belang?, daar deze toch maar enkel dient om te weten wanneer je u A.S heeft afgehaald, en je heeft toch de A.S op het postkantoor afgetekend voor ontvangst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 12 jun 2015 11:33

Even opportunistisch, stel dat ik gewoon ter zitting verschijn dan is het niet zo dat ik dit later nog als munitie kan gebruiken indien de uitspraak in hoger beroep in mijn nadeel zou uitdraaien? Het niet correct verlopen van de oproepprocedure (geen ontvangstbevestiging) kan bv. geen grond vormen om in cassatieberoep te gaan?
Als u ter zitting verschijnt, kan u later nooit opkomen tegen een eventuele nietigheid van de oproeping.

De nietigheid is dan als het ware 'gedekt'.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”