€1.000 is nu niet extreem hoog, zeker wanneer je geen bestaande relatie hebt met je raadsman.
Dat is het hem juist, 1.000 euro is net wel heel veel.
Ik zou wel eens willen weten waarom iemand 400 euro per uur dient aan te rekenen. Ik denk dat die niet meer beseffen wat een modale burger per maand verdient (en spaart). Als mijn advocaat 8 uur voor mij heeft gewerkt en daarvoor mijn spaargeld van een jaar opsoupeert dan stel ik mij daar vragen bij. Zeker als je dan eigenlijk weet dat hij dat uitbesteedt aan een "junior" collega die nog maar een paar maanden is afgestudeerd.
Heb zo eens een simpele vraag gemailed ( Q:"Zijn de conclusies van de tegenpartij binnen?" ; A:"nee"). Een week later factuur in de bus: forfait lezen mail 25 euro + forfait antwoorden mail 25 euro = 50 euro + 10 euro secretariaatskosten = 60 euro + 21% BTW = 72,6 euro.
Waarschijnlijk heeft hij niet eens geantwoord, maar zijn secretaresse.
Ergste van al is dat er geeneens een resultaatsverbintenis is.
Ik begrijp dat het niet altijd duidelijk is hoe een zaak gaat verlopen, maar als iemand 400euro per uur factureert dan moet hij alvast over voldoende ervaring beschikken om een zaak in te schatten en (ongeveer) een prijs te geven.