staat van kosten en ereloon betwisting / welk gangbaar tarief ?

jufo
Topic Starter

staat van kosten en ereloon betwisting / welk gangbaar tarief ?

#1 , 01 okt 2015 15:20

X vraagt raad bij een advocaat inzake haalbaarheid, mogelijkheid en opportuniteit om een schuldenaar/oplichting voor de rechtbank te dagen.

1/ X levert een 20 tal gedetailleerde stukken (tijdlijn, wetteksten etc..) aan het kantoor.

2/ X ontvangt 1 maand later een schrijven hetgeen slechts een samenvatting is van de door X aangebrachte stukken, evenwel zonder nieuwe elementen maar met enkele simpele richtlijnen. (algemene kennis inzake recht)
Als besluit stelt de advocaat voor om een rechtzaak te mijden en een eenvoudige klacht bij de politie in te dienen waardoor het parket dan zélf mogelijks vervolging instelt.

3/ X wordt (telefonisch) door de advocaat uitgenodigd om dit alsnog ten kantore te bespreken. (20 minuten)
Advocaat herhaalt X om een klacht in te dienen.
X vraagt duidelijk welke kosten reeds zijn gedaan, maar "dat kwam allemaal wel in orde" en liefst contant op kantoor (zonder BTW wel te verstaan)

4/ X ontvangt 2e schrijven met een samenvatting van het gesprek ten kantore.

5/ 5 maanden later ontvangt X een 'staat van kosten en ereloon' van 1.000 euro !

Welke argumenten kan X opwerpen om dit bedrag te betwisten ?

Advocaat heeft nooit melding gemaakt van zijn erelonen.
Het enige wat zijn website vermeldt zijn kantoorkosten, geen erelonen.
Er wordt nergens vermeldt wat een (eerste) consultatie kan kosten.

Is het niet, zoals in elke sector, dat een klant VOORAF duidelijk moet worden geïnformeerd wat een informatief gesprek/dossierstudie kan of mag kosten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 okt 2015 15:40

Dit is zeker geen eerste consultatie meer, en ik vrees dat je die factuur zal moeten betalen, het is ook aan de klant om te vragen wat de kosten zullen zijn , en een advocaat heeft verschillende tarieven naar gelang het soort werk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jufo
Topic Starter

#3 , 01 okt 2015 17:54

Akkoord, maar heeft een advocaat niet de plicht om dit eenduidig kenbaar te maken welke uurtarieven er worden gehanteerd ?

Bedrijven met diensten en producten zijn dit toch ook verplicht, temeer om onaangename verrassingen te vermijden ?

Reclame

roharro

#4 , 01 okt 2015 18:26

Ik heb kort geleden een advocaat een uurloon van 325 EUR + 21 percent btw betaald.
Dit geeft u een richtlijn hoeveel het kan kosten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jufo
Topic Starter

#5 , 01 okt 2015 20:20

ik heb het verkeerde beroep gekozen. :mrgreen:

cesto

#6 , 02 okt 2015 18:00

Wat ik wel zou doen is om een gedetaillerde afrekening vragen. Aan de hand van zo'n afrekening zul je eventueel sommige kosten betwisten als deze onevenredig hoog lijken, b.v. als de advocaat volgens jou onnodig getreuzeld heeft met het dossier.

Fortuin

#7 , 03 okt 2015 18:26

De betere kantoren rekenen tussen de €200 en €400 per uur, excl BTW (nog is +21% dus), nog te vermeerderen met een forfaitaire administratiekost van 5-10%.

€1.000 is nu niet extreem hoog, zeker wanneer je geen bestaande relatie hebt met je raadsman (of het is éénmalig). Ik bel mijn advocaat (iemand senior binnen een groot kantoor) gewoon op met een specifieke vraag/situatie, en krijg daar meestal meteen antwoord op via de telefoon. Hij rekent mij ook geen volle pot aan. Hangt allemaal een beetje af van hoeveel werk ze hebben, hoe graag ze met u samenwerken, hoe goed de persoon u ligt, etc etc.

Ik kan me nu wel voorstellen dat als je een aantal stukken wil doornemen dat je daar makkelijk een uur of twee met bezig bent. Het belangrijkste aan een goede advocaat is of hij effectief verstaat wat je probleem is. Persoonlijk heb ik liever dat ze een uur (of twee) extra aanrekenen dan dat hij zegt dat hij alles snapt en het dan duidelijk blijkt van niet. Zo'n raadsman had ik vroeger en die heb ik vrij snel de deur gewezen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 okt 2015 18:35

Vraag taxatie door de Orde van Advocaten aan.

BrainTrain

#9 , 03 okt 2015 23:34

€1.000 is nu niet extreem hoog, zeker wanneer je geen bestaande relatie hebt met je raadsman.
Dat is het hem juist, 1.000 euro is net wel heel veel.

Ik zou wel eens willen weten waarom iemand 400 euro per uur dient aan te rekenen. Ik denk dat die niet meer beseffen wat een modale burger per maand verdient (en spaart). Als mijn advocaat 8 uur voor mij heeft gewerkt en daarvoor mijn spaargeld van een jaar opsoupeert dan stel ik mij daar vragen bij. Zeker als je dan eigenlijk weet dat hij dat uitbesteedt aan een "junior" collega die nog maar een paar maanden is afgestudeerd.

Heb zo eens een simpele vraag gemailed ( Q:"Zijn de conclusies van de tegenpartij binnen?" ; A:"nee"). Een week later factuur in de bus: forfait lezen mail 25 euro + forfait antwoorden mail 25 euro = 50 euro + 10 euro secretariaatskosten = 60 euro + 21% BTW = 72,6 euro.
Waarschijnlijk heeft hij niet eens geantwoord, maar zijn secretaresse.

Ergste van al is dat er geeneens een resultaatsverbintenis is.

Ik begrijp dat het niet altijd duidelijk is hoe een zaak gaat verlopen, maar als iemand 400euro per uur factureert dan moet hij alvast over voldoende ervaring beschikken om een zaak in te schatten en (ongeveer) een prijs te geven.

roharro

#10 , 03 okt 2015 23:58

Het is best mogelijk dat je dat te duur vindt.
Ik begrijp zelfs nog minder waarom een ballenstamper of -klopper een oneindig veelvoud moet verdienen van wat een doorsnee advocaat aanrekent.
Maar de vraag was of dit -in het licht van gangbare advocatenuurlonen- aanvechtbaar is. En het antwoord daarop is : "neen".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

BrainTrain

#11 , 04 okt 2015 23:26

Mijn reactie was inderdaad off-topic.
En waarom een ballenstamper het veelvoud verdient begrijpt u ook wel.

Ik voeg me echter wel bij TS die, volgens zijn verhaal, duidelijk geïnformeerd heeft naar de tarieven van zijn advocaat. Het antwoord dat hij blijkbaar kreeg was "dat het wel in orde zou komen". Natuurlijk kan hij die factuur betwisten.

Na mijn eerste bezoek bij een advocaat werd mij ook geen info gegeven over tarieven. Ook na 2 mails niet. Dus als men niet transparant kan zijn dan moet men aanvaarden dat klanten facturen betwisten. Ik heb die factuur van 72 euro voor het lezen en beantwoorden van een stomme mail ook betwist en ontving de week daarop een creditnota.

Probleem is dan natuurlijk dat als uw advocaat het been stijf houdt, je naar een tweede advocaat mag stappen om tegen die eerste te procederen,... en zo komt er geen einde aan natuurlijk.

Fortuin

#12 , 05 okt 2015 00:56

Na mijn eerste bezoek bij een advocaat werd mij ook geen info gegeven over tarieven. Ook na 2 mails niet. Dus als men niet transparant kan zijn dan moet men aanvaarden dat klanten facturen betwisten. Ik heb die factuur van 72 euro voor het lezen en beantwoorden van een stomme mail ook betwist en ontving de week daarop een creditnota.
En, los van het uurtarief, geef ik je daar geheel gelijk in. Persoonlijk heb ik dat nog nooit meegemaakt, en op zich is dat ook wel belachelijk, een ereloonnota van €72. Maar dat is hier nu toch niet exact dezelfde situatie.

Maar een consultatie over een zaak, aan €826 (€1000 - BTW), is toch zeker een gangbaar tarief voor een paar uur werk? Reken 4u aan €175 p/u + administratiekosten. Er zijn nog een degelijk aantal andere beroepen die gelijkaardige uurtarieven hanteren.

Enfin, ik zou er mijn tijd niet insteken. Je kan sneller een paar honderd euro verdienen, dan een paar 100 van de factuur krijgen. Natuurlijk kan je altijd proberen, maar hij zit in een zwakke onderhandelingspositie lijkt me.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”