administratieve fout vs. burgerlijke rechtzaak-vrederechter

djanodive
Topic Starter

administratieve fout vs. burgerlijke rechtzaak-vrederechter

#1 , 06 jul 2008 22:22

In verband met een ander item van mij vroeger: ik mij af wat er geberut als je in principe uit je woning moet, wegens een geldige opzeg (volgends de huurwetgeving dan toch), maar de huisbaas is een overheidsinstelling en de opzeg is op administratieve basis niet correct. Door bijvoorbeeld onbevoegdheid van bepaalde personen en dergelijke.

Als je dan naar de vrederechter stapt, en je kan zwart op wit bewijzen dat de opzeg eigenlijk gebeurt is door iemand die niet bevoegd was (en dus administratief niet in orde), kan de vrederechter dan toch nog zeggen dat je op straat staat bij wijze van spreken (omdat hij bijvoorbeeld enkel maar mag oordelen in burgerlijke wetgeving), ook al weet hij dat de opzeg op administratief vlak niet correct is? Of kan hij beslissen dat hij de zaak eerst moet doorspelen aan een toezichthoudende overheid omdaarna een beslissing te nemen, of door te stellen dat hij niet bevoegd is in dergelijke materie en zo de zaak niet kan vonnissen.

Want stel dat hij zegt dat ik weg moet, en achteraf krijg ik gelijk van de toezichthoudende overheid, dan is het wel al te laat.

En naar de raad van State stappen kan ik vermoedelijk al niet meer (en zou niet opwegen tegenover de kosten die eraan verbonden zijn), omdat de opzeg al te lang geleden gegeven is.

Maar ik verwacht volgende week uitsluitsel over bepaalde documenten die dit kunnen aantonen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 jul 2008 11:12

“Art.159.De hoven en rechtbanken passen de algemene, provinciale en plaatselijke besluiten en verordeningen alleen toe in zoverre zij met de wetten overeenstemmen.”(Grondwet 17 februari 1994).

De vrederechter kan dus een besluit van een onbevoegde overheid niet toepassen,op voorwaarde dat die bevoegdheid ‘gebonden’ is.

Is de bevoegdheid van de overheid evenwel discretionair dan is niet de justitiële maar wel de administratieve rechter(=Raad van State) bevoegd,inzake overheidshandelingen met individuele strekking.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

djanodive
Topic Starter

#3 , 03 aug 2008 16:45

2 kleine vraagjes:wat bedoel je met 'gebonden'?

En stel dat ik een brief naar de verhuurder stuur met de melding dat ik zal blijven wonen omdat de administratieve beslissing niet in orde is, kan de verhuurder dan naar de vrederechter gaan en dat die zegt dat hij niet bevoegd is in deze zaak? Op die manier zou de verhuurder naar de Raad van State moeten stappen.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”