De bijzonde rol

djendor
Topic Starter

De bijzonde rol

#1 , 08 okt 2015 17:39

Als beide parijen de zaak in gereedheid moeten brengen ivm de bedragen die elke partij wenst van elkaar. Vonnis is al uitvoerbaar verklaard. Hoe lang duurt dat dit weer voorkomt? Dit duurt toch niet weer een jaar? Ik heb geen zin om een jaar op mijn geld te wachten. Is dit waar ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2015 21:21

De termijn waarop de zaak zal vastgesteld worden is normaal gesproken dezelfde als voor een nieuwe zaak voor deze kamer. De verklaring is eenvoudig. Als een zaak moet vastgesteld worden kijkt de griffie naar de eerstvolgende nuttige datum, nadat de conclusietermijnen afgelopen zijn.
Als een zaak dringend is kan het helpen dit bij de vraag tot vaststelling te vermelden. De agenda van de kamer staat immers niet vol voor alle zittingen. Op sommige zittingen wordt plaats vrijgehouden voor zaken die in voortzettong gesteld worden, heropening debatten enz... Er is dus hier en daar wel plaats op een zitting voor een dringende zaak.

djendor
Topic Starter

#3 , 08 okt 2015 22:05

ik vind dit terug online : Voortaan kan hij ook de zaak verwijzen naar de bijzondere rol van de kamer. In dat geval kan de zaak opnieuw op de terechtzitting komen binnen 15 dagen op verzoek van de partijen.

het is dus naar de bijzondere rol gestuurd klopt dit dan binnen de 15 dagen?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2015 16:24

Dit staat in art. 1263 Gerechtelijk Wetboek, bij de echtscheidingsprocedure.
Art. 1263 Wanneer de wet de persoonlijke verschijning van de partijen eist of de rechtbank deze heeft gelast, kan naar gelang van de omstandigheden die de rechter beoordeelt, de echtgenoot die niet verschijnt, van zijn rechtsvordering vervallen worden verklaard of kan de zaak worden verwezen naar de bijzondere rol van de kamer. In dat laatste geval kan de zaak opnieuw op de terechtzitting komen binnen een termijn van vijftien dagen op verzoek van een van de partijen.

Dit is enkel dan van toepassing

djendor
Topic Starter

#5 , 09 okt 2015 20:25

Hoe lang kan dit dan nog duren vanaf mijn advocaat een verzoek indient? Het vonnis werd al uitgesproken over de kwestie maar voor de afrekening naar de bijeondere rol..

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”