Collocatie laten schrappen uit de boeken.

BDRX
Topic Starter

Collocatie laten schrappen uit de boeken.

#1 , 29 okt 2015 23:54

Hallo,

Is er iemand die weet of het in België mogelijk is een collocatie te laten schrappen uit de boeken.
Enkele jaren terug heb ik na langdurige depressie een zelfmoordpoging ondergaan waarvoor ik uiteindelijk in collocatie beland ben.
Na de opname ben ik volledig hersteld van de depressie en heb ik dus totaal geen suïcidale gedachten meer.
Ik had toentertijd een sportschutterslicentie die ik ingeleverd heb ten tijde van collocatie.
Na al die jaren mis ik de schietsport echter enorm maar kan ik niet meer aan een licentie of wapenvergunning raken doordat ik net die collocatie ondergaan heb.
Ondanks verslagen van huisarts en diverse psychiaters dat ik mentaal in topvorm ben word dit mij niet toegestaan omdat de wetgeving geen uitzondering toestaat.
Ook voor mijn werk heeft dit een stop op doorgroeimogelijkheden gezet omdat ik toen ook op punt stond gewapende opdrachten te gaan doen na behalen van nodige licentie (ben werkzaam in de bewaking) wat nu dus niet meer kan.
Vandaar dan ook de vraag waar deze collocatie geregistreerd staat, aangezien dit dus toch boven water komt bij de aanvraag, en of deze eventueel kan verdwijderd worden waardoor ik dan alsnog een licentie en vergunning kan krijgen.
Voor criminele feiten bestaat er eerherstel maar bestaat dit ook voor collocatie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 okt 2015 05:59

Wapenwet Art. 11, par. 3:

§3. De vergunning wordt slechts verleend aan personen die voldoen aan de volgende voorwaarden :
1° meerderjarig zijn;
2° niet zijn veroordeeld als dader of medeplichtige wegens een van de misdrijven bedoeld in artikel 5, § 4, 1° tot 4°;
3° niet het voorwerp zijn geweest van een beslissing die een behandeling in een ziekenhuis beveelt, zoals bedoeld in de wet van 26 juni 1990 betreffende de persoon van de geesteszieke;
4° niet geïnterneerd zijn geweest met toepassing van de wet van 9 april 1930 tot bescherming van de maatschappij tegen abnormalen, gewoontemisdadigers en plegers van bepaalde seksuele strafbare feiten;
5° niet het voorwerp zijn van een lopende schorsing en niet het voorwerp geweest zijn van een intrekking met nog actuele redenen, van een vergunning tot het voorhanden hebben van of het dragen van een wapen;
6° een medisch attest voorleggen dat bevestigt dat de aanvrager in staat is een wapen te manipuleren zonder gevaar voor zichzelf of voor anderen;
7° slagen voor een proef betreffende de kennis van de toepasselijke regelgeving en het hanteren van een vuurwapen, waarvan de modaliteiten worden bepaald door de Koning bij een in Ministerraad overlegd besluit;
8° geen meerderjarige persoon samenwonend met de aanvrager verzet zich tegen de aanvraag;
9° een wettige reden opgeven voor de verwerving [en het voorhanden hebben] van het betrokken wapen en de munitie.

Noteer dat er geen tijdsbeperking voorzien is; u zal m.i. dus nooit een vergunning kunnen bekomen, onafgezien van de vraag of de gegevens ergens bewaard worden. Het moet wel degelijk om een gedwongen opname gaan waar een rechter is tussengekomen, het bovenstaande is niet van toepassing bij vrijwillige opname in een psychiatrische inrichting.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”