duur gerechtelijk onderzoek (bouwzaken)

supernamy
Topic Starter

duur gerechtelijk onderzoek (bouwzaken)

#1 , 03 nov 2015 13:14

Ik zit in een procedure tegen een nalatige aannemer. De rechtbank heeft aan een deskundige de opdracht gegeven om een expertise uit te voeren. De eerste vergadering ter plaatse vond een halfjaar geleden plaats. Sindsdien wachten we op het voorverlag van de deskundige dat we echter nog niet hebben mogen ontvangen. Ik heb al enkele keren geschreven aan die deskundige, en kreeg altijd als antwoord dat het voorverslag binnenkort klaar zou zijn.
Ik begrijp echt niet waarmee die expert nog bezig kan zijn, en vooraal weet ik niet hoe lang het nog zal duren voordat we het voorverslag eindelijk eens krijgen. Wat kan ik doen? Is het eigenlijk normaal dat een onderzoek zich zo traag voortsleept?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 nov 2015 15:35

Heb je al een voorschot betaald aan de expert? Zonder dat zou je nog wel eens veel langer kunnen moeten wachten.

supernamy
Topic Starter

#3 , 03 nov 2015 17:48

Heb je al een voorschot betaald aan de expert? Zonder dat zou je nog wel eens veel langer kunnen moeten wachten.
Ja zeker, zoals overigens bepaald in het tussenvonnis. Anders was er geen startvergadering doorgegaan.

Reclame

Kali

#4 , 03 nov 2015 22:04

Welk rechtsgebied?

Normaal voorziet de rechtbank termijnen voor verificatie van het deskundigen onderzoek... Op zulk een zitting kunt u aankaarten dat de deskundige niet overgaat tot opmaak van een voorverslag.

supernamy
Topic Starter

#5 , 04 nov 2015 18:34

Welk rechtsgebied?

Normaal voorziet de rechtbank termijnen voor verificatie van het deskundigen onderzoek... Op zulk een zitting kunt u aankaarten dat de deskundige niet overgaat tot opmaak van een voorverslag.
Burgerlijk recht (consumentenrecht en bouwrecht).
In het vonnis stond er wel een termijn die al lang overschreden is, voor het voorleggen van het eindverslag. De expert zei tijdens de startvergadering dat hij om een verlenging zou vragen, maar verder heb ik niets meer gehoord.

Kali

#6 , 04 nov 2015 19:11

Dat u zaak burgerlijk recht is weet ik ook, ik vraag u welk gebied (rechtbank van welke stad?)

mava105

#7 , 04 nov 2015 19:58

Heeft de deskundige al zijn plaats bezoeken en onderzoeksdaden afgerond?

mava105

#8 , 04 nov 2015 20:01

Heeft de deskundige al zijn plaats bezoeken en onderzoeksdaden al verricht? Sommige deskundigen zijn druk (te druk) bevraagd en nemen daarom hun tijd, temeer omdat sommigen ook nog een privépraktijk hebben die meer geld opbrengt.

supernamy
Topic Starter

#9 , 05 nov 2015 08:56

Heeft de deskundige al zijn plaats bezoeken en onderzoeksdaden afgerond?
Ja, hij zei trouwens (een halfjaar geleden) tegen beide partijen dat zij het voorverslag zouden ontvangen binnen een maand of zo.
Rechtsgebied: Brussel, 1e aanleg

Kali

#10 , 05 nov 2015 08:59

Kunt via privébericht de naam van de gerechtsdeskundige doorgeven?

supernamy
Topic Starter

#11 , 05 nov 2015 10:14

Kunt via privébericht de naam van de gerechtsdeskundige doorgeven?
Sorry, maar waarom zou ik dat moeten doen? :? ik heb dit onderwerp geopend gewoon om te vragen wat ik in zo'n geval moet doen. Die expert leeft nog wel, ten minste leefde nog zo'n 6 weken geleden toen hij me voor de tweede keer antwoordde dat hij bezig was met ons dossier.

Kali

#12 , 05 nov 2015 11:36

Dan doet u het niet en dan kan ik u niet vertellen of dit normaal is voor deze gerechtsdeskundige of niet en of het zin heeft stappen te ondernemen.

supernamy
Topic Starter

#13 , 05 nov 2015 12:55

Dan doet u het niet en dan kan ik u niet vertellen of dit normaal is voor deze gerechtsdeskundige of niet en of het zin heeft stappen te ondernemen.
Sorry, maar ik snap echt niet in welke mate een antwoord op mijn vraag van de identiteit van die vent zou afhangen. Het gaat om een gerechtsdeskundige die door de rechter werd aangeduid in het kader van een burgerrecherlijke procedure. Meer hoeft men volgens mij niet te weten.

Kali

#14 , 05 nov 2015 12:59

Omdat er nu eenmaal deskundigen zijn in het Brusselse die er lang over doen en waar men kan 'proberen' om via de rechtbank aan te porren, en men heeft deskundigen die er 'normaal' niet lang over doen en waar dit eerder een uitzondering zou zijn.

U vroeg overigens of het 'normaal' is dat het zolang duurt, aan de hand van de identiteit had ik u dat kunnen vertellen.

Contacteer uw advocaat, die zal wel weten welke stappen hij moet ondernemen.

Aangezien eerste aanleg Brussel dan stond er een controle zitting in het tussenvonnis waarbij de deskundige werd aangesteld, waar u uw opmerkingen kon maken.

Een deskundige onderzoek duurt overigens afhankelijk van de deskundige (maar wederom u wenst niet te vertellen wie) tussen de 6m-4 jaar.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”