Sinds 2011 in onverdeeldheid met 4 erfgenamen. Weiland, loods en ouderlijk huis te verdelen. Geen overeenkomst onder erfgenamen
Ten einde raad een advocaat onder de arm genomen om uit de impasse te geraken (juli 2013). Op onze vraag wat een gerechterlijke procedure ons zou kosten kwam het diplomatische antwoord: normaal ongeveer 2500€ maar dat hangt natuurlijk af van de manoeuvres van de tegenpartij.
Vooral mijn broer lag dwars voor alles. Mijn jongste zus was tegen gerechterlijke verkoop en om lieve vrede toch te bewaren getracht om tot overeenkomst met mijn broer te geraken (ongeveer jaar aangesleept)
In oktober 2014 dan toch beslist om over te gaan tot dagvaarding om aanstelling andere notaris te bekomen met uitdrukkelijke vraag in de dagvaarding om zeker niet huidige notaris aan te stellen wetende dat mijn jongste zus en mijn broer deze notaris niet meer wilden. Wat doet rechtbank: zelfde notaris aanstellen!! (juni 2015)
2de probleem: blijkt dat onze advocaat ooit (in 1996) advocaat van mijn broer was toen mijn moeder loods wilde verkopen en hij niet akkoord ging met verkoop (vader was toen al overleden en wij waren blote eigenaar). Vermits mijn broer een eigen zaak heeft en nogal eens procedeert hadden we vooraleer we in zee gingen met onze advocaat duidelijk gevraagd of er geen conflict was met een vroegere zaak en hij antwoordde toen: neen ik vind er niets terug van in mijn computer.
Na enkele maanden ontdek ik toevallig in de administratie van mijn moeder dat uitgerekend onze advocaat toch mijn broer verdedigde in proces tegen mijn moeder, ik contacteer nogmaals onze advocaat om hem hiervan op de hoogte te stellen maar zijn antwoord is opnieuw: ik vind daar niks meer van terug, die zaak was bijna 20 jaar geleden en is afgesloten.
In november 2014 een brief van advocaat van mijn broer dat ze niet akkoord gaan met onze advocaat (belangenvermenging) en dat zij gaan klacht indienen bij de stafhouder. Wij hebben dadelijk onze advocaat gecontacteerd maar volgens hem was er niks aan de hand en was het "tijdrekken". Ondertussen was dagvaarding lopende en wachtten we vonnis af. En inderdaad na dit vonnis liet onze advocaat ons weten dat mijn broer niet akkoord was met deze notaris en beroep zou aantekenen; Advocaat hierover gecontacteerd en als antwoord ontvangen: we trachten de tegenpartij op andere gedachten te brengen. Ondertussen zomervakantie van 2 maanden (gebeurt er niks!)
Begin september advocaat gecontacteerd voor een stand van zaken: geen nieuws!
Een week later een bericht van de rechtbank dat de tegenpartij "een verzoek " heeft ingediend voor andere notaris.
Op 12 november moeten langsgaan bij advocaat (ons gecontacteerd om stand van zaken mee te delen) en meldt hij ons dat hij de zaak afsluit en overdraagt aan een piepjonge (29 jaar) collega die sinds 2.5 jaar zelfstandig bureau heeft omdat tegenpartij" nog steeds" niet akkoord is dat hij onze belangen verdedigt. Tegenpartij heeft dan blijkbaar toch klacht neergelegd bij stafhouder en die geeft de raad "om de lieve vrede te bewaren"en dat hij zich terugtrekt. Dit is iets wat mijn verstand dan toch te boven gaat: blijkbaar is dat spelletje een heel jaar bezig geweest want onze advocaat geeft toe dat hij regelmatig brieven kreeg van de tegenpartij met de eis om op te hoepelen. Wij waren daarvan niet op de hoogte want hij had ons verzekerd dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen en dat ze geen been om op te staan hadden.
In oktober vorig jaar hebben wij dus zelf getwijfeld om een andere advocaat (in overleg met hem) te nemen om problemen te vermijden en toen heeft hij ons dat afgeraden. Toch voelde hij nattigheid en we kregen prompt een afrekening van 6836€ in de bus. Maar vermits hij er geen probleem in zag en ons daarvan overtuigde hebben we toen beslist om verder te werken met hem. Sindsdien is er voor ons dus niet veel meer gebeurd: de advocaat van mijn zus heeft dan tenslotte de dagvaarding verstuurd, verkeerde notaris werd aangeduid en dan zou hij vooral getracht hebben tegenpartij (advocaat van mijn broer) te overtuigen om niet in beroep te gaan maar akkoord te zijn om een verzoek tot andere notaris in te dienen.
Nu 12 november beslist hij dan het dossier voor hem af te sluiten en 14 november krijgen wij via mail een verzoek tot betaling van 3678€ voor het afgelopen jaar....
Het verzoek tot betaling is zeer algemeen en zelfs verwarrend opgesteld: wij hebben het afgelopen jaar 2 maal een voorschot moeten betalen van 1000€ + BTW= 1210€ , maar in de verrekening zit ook het vorig factuur terug in verwerkt. Dat is toch betaald en afgesloten dacht ik zo....
Is het normaal dat een advocaat ons een jaar in het ongewisse kan laten over deze zaken en is het niet zijn plicht ons IETS eerder op de hoogte te brengen dat de tegenpartij het wel meent met zijn dreigementen en zijn gelijk haalt.
Als deze klacht bij de stafhouder komt, is het dan niet zo dat deze maar 2 mogelijke antwoorden heeft: klacht ontvankelijk of klacht niet ontvankelijk??? En als de klacht ontvankelijk is, is de advocaat dan niet verplicht om ons dadelijk op de hoogte te brengen ipv ettelijke maanden later om ons dan van zijn gestuntel nog een rekening te presenteren?? Kunnen wij bij de stafhouder opvragen wanneer die klacht binnengekomen is??
Dit alles om mijn vraag te kaderen, kunnen wij protesteren tegen deze "malpractice" van onze advocaat of moeten wij lijdzaam ondergaan?
Met dank bij voorbaat indien jullie na dit epistel nog moed hebben om te antwoorden of goede raad te geven.