Deurwaarder zonder aangetekend schrijven

RobbyQ
Topic Starter

Deurwaarder zonder aangetekend schrijven

#1 , 18 nov 2015 12:37

Vorig jaar heb ik een openstaand saldo via een incasso-bureau betaald, waarvan ik zelf alle betalingen heb bijgehouden.
Nu kreeg ik onverwachts bezoek van een deurwaarder, omdat er zogezegd nog een openstaand saldo van 100 euro is, wat volgens hun nu ook opgelopen is tot 500 euro.

Ik heb hiervan nooit briefwisseling ontvangen, ook vertelden ze dat het via de nieuwe wetgeving niet verplicht is om de brieven/herinneringen aangetekend te zenden, wat mij zeer vreemd lijkt.

Ook ben ik via wat opzoekwerk te weten gekomen dat de deurwaarder/advocaat in kwestie handelspanden verhuurt als huurwoningen.

Wat kan ik hier tegen beginnen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 nov 2015 12:45

Betwist u het verschuldigde saldo?

En wat heeft die verhuur er mee te maken?

RobbyQ
Topic Starter

#3 , 18 nov 2015 12:55

Ik betwist het saldo omdat hier geen één briefwisseling hierover is.

i.v.m. het verhuren, denk ik dat het niet legaal is om handelspanden als huurwoningen (zonder domicilie) te verhuren en dacht om dit misschien even achter de hand te houden

Reclame

LeenW

#4 , 18 nov 2015 12:57

Chantage is iets waar dit forum niet aan mee doet.

roharro

#5 , 18 nov 2015 12:58

Een is geen verplichting om voorafgaandelijk te corresponderen over een uitstaande schuld.
Dus: hebt u nog een schuld, dan betaalt u die; zoniet vraag de schuldeiser te bewijzen dat er nog een schuld is.

Blijkbaar zoekt u onterecht een laaghartige uitvlucht. Erg!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

RobbyQ
Topic Starter

#6 , 18 nov 2015 13:09

Ja, 5 maanden na ik er vrij zeker van was dat de schuld afgelost was, dan zonder enige verwittiging een deurwaarder langsturen is blijkbaar geen chantage.

RobbyQ
Topic Starter

#7 , 18 nov 2015 13:10

Toch bedankt

Xenophon

#8 , 18 nov 2015 13:17

'Vrij zeker zijn' is niet hetzelfde als 'zeker zijn', laat staan dan 'zeker zijn en gevraagd hebben dat de incasso me een bewijs van volledige delging van de schuld bezorgde'. Het is in eerste instantie aan u om uw schulden stipt te betalen, laten we dat niet uit het oog verliezen.

Indien u meent dat er geen schuld meer was: eis dat men u een bewijs verstrekt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW

#9 , 18 nov 2015 13:23

Ja, 5 maanden na ik er vrij zeker van was dat de schuld afgelost was, dan zonder enige verwittiging een deurwaarder langsturen is blijkbaar geen chantage.
Nee, dat is zorgen dat men krijgt waar men recht op heeft.

RobbyQ
Topic Starter

#10 , 18 nov 2015 13:30

Alvast bedankt voor de vriendelijkheid, dacht hier voornamelijk informatie te verkrijgen i.v.m. of het verplicht is om deze brieven aangetekend of niet te ontvangen zodat ik tenminste enig bewijs kon voortonen hiervan. Ik ben zelf nog student en nooit eerder problemen gehad met dit soort zaken, daarom dat ik het op dit forum kwam vragen, maar blijkbaar enkel goed voor een potje met-de-vinger-wijzen.

LeenW

#11 , 18 nov 2015 13:32

Nee, het is niet verplicht dit aangetekend te versturen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 nov 2015 17:18

Als de deurwaarder als gerechtsdeurwaarder optreedt bestaat de mogelijkheid dat hij gewoon de brief in de bus steekt.
Als de deurwaarder optreedt als incasso dan gelden de regels van contractenrecht ... u hebt een schuld en dan moet u kijken wat u ondertekend hebt.
Meestal is bij niet betalen ineens alles opeisbaar + kosten + interest.

Wat de vraag domiciliëring betreft dat heeft niets te maken met handelshuur.
Het is de huurder die zich al of niet laat inschrijven.
Kan in contract staan dat het mag of niet maar dan nog is het van geen belang voor de verhuurder - alleen het al of niet naleven van het contract.

U kan zich bij wijze van spreken domiciliëren in een kartonnen doos - geen enkele wet inzake bevolking verbied dat.
Edoch er zijn wel een reeks van andere wetten en decreten die dan een PV kunnen opleveren vb Vlaamse wooncode - ruimtelijke ordening - bouwvergunning (bestemming ruimte) enz enz.

Verhaal van ik wist niet dat ik nog een schuld had ... ik denk ben er vrij zeker van dat gerechtsdeurwaarders dat dikwijls te horen krijgen.

Mogelijk het enigste wat u kan doen is de initiële schuld rechtstreeks betalen aan de schuldeiser ... maar dan moet uitdrukkelijk in uw contract staan dat u niet instaat voor de extra kosten.
U zal uw contracten dan ook grondig moeten lezen.

Dus als u denkt dat het niet legaal is ...niets weerhoudt u ervan aangifte te doen bij de politie en deze zal dan de nodige PV inzake de vastgestelde inbreuken opstellen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 nov 2015 18:02

U krijgt het bezoek van een deurwaarder? Komt die dan beslag leggen? Is er een vonnis.

Hoe dan ook. Als u een schuld hebt van en die regelmatig afbetaalt mag van een normale schuldeiser verwacht worden dat hij, als er op het einde van de rit nog een schuld van 100 euro overblijft, hij u hiervan schriftelijk verwittigt. Dan onmiddellijk de deurwaarder sturen zonder u eerst aan te schrijven lijkt mij rechtsmisbruik te zijn. Maar hij moet u niet per aangetekende post aanschrijven. Dit mag met een gewoon schrijven en daarna mag het dossier naar de deurwaarder.

Als de schuldeiser over een vonnis beschikt, en u inderdaad nog 100 euro verschuldigd was, staat u zwak. Voor die 400 euro kan u beter betalen i.p.v. een (onzekere) procedure bij de beslagrechter te beginnen.

j.demoor

#14 , 20 nov 2015 12:30

‘Nu kreeg ik onverwachts bezoek van een deurwaarder, omdat er zogezegd nog een openstaand saldo van 100 euro is’.
Ik leid hieruit af dat de gerechtsdeurwaarder niet optrad als uitvoerder van een uitvoerbare titel (= vonnis of notariële akte) maar wel in het kader van 20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument.

“Art.3...§2.Worden in het bijzonder verboden:...- het belagen van de schuldenaar, die uitdrukkelijk en gemotiveerd heeft te kennen gegeven de schuld te betwisten;...Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.Art.6.§ 1. Elke minnelijke invordering van een schuld dient te starten met een schriftelijke ingebrekestelling gericht aan de consument...§ 2. In deze ingebrekestelling komen minstens de volgende gegevens voor :...6° ingeval de invordering gebeurt door een advocaat, een ministerieel ambtenaar of een gerechtelijke mandataris wordt volgende tekst in een afzonderlijke alinea toegevoegd, in het vet gedrukt en in een ander lettertype : ‘Deze brief betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijke invordering,dagvaarding voor de rechtbank of beslag‘.”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”