conclusiekalender

Emiel9
Topic Starter

conclusiekalender

#1 , 21 nov 2015 21:18

Hoe zit een conclusiekalender uit in het kader van een alimentatieherziening?

Wie mag (moet) eerst conclusies neerleggen? Eiser of verweerster? Moeten eerst stukken doorgegeven worden door eiser aan verweerster of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2015 23:27

Meestal gaat het als volgt

De eiser moet zijn stukken meedelen aan de verweerder
Conclusie van de verweerder. De verweerder moet dan zijn stukken meedelen aan eiser.
Conclusie van eiser
Conclusie van verweerder.

Eventueel kan er dan nog een conclusietermijn volgen voor eiser en dan verweerder.

Emiel9
Topic Starter

#3 , 22 nov 2015 08:38

Wat gebeurt er als eiser geen stukken doorgeeft aan tegenpartij?

Reclame

scorpioen

#4 , 22 nov 2015 10:43

Gerechtelijk Wetboek Art. 736
De partijen moeten hun stukken aan elkaar mededelen, alvorens er gebruik van te maken; anders wordt de rechtspleging ambtshalve geschorst. Behoudens in het geval van artikel 735, moet de eiser deze mededeling doen binnen acht dagen na de inleiding van de zaak; de verweerder, wanneer hij zijn conclusies overlegt.

U kan dus vragen dat de rechtspleging wordt geschorst.

Efficiënter is nog er van uit te gaan dat eiser geen stukken heeft, en de afwijzing van de vordering van eiser te vragen bij gebrek van bewijs.

Als eiser dan toch nog stukken mededeelt, samen met zijn conclusie, kan u hierop nog antwoorden. Gebeurt de mededeling niet samen met de conclusie kan u de wering uit de debatten van de conclusie vragen.

Emiel9
Topic Starter

#5 , 22 nov 2015 11:43

Heel erg bedankt scorpioen!
Ik ben de eiser...zie mijn andere topic ook...

Advocaat tegenpartij doet nu heel moeilijk...wou mijn stukken niet ontvangen via mail (die ik reeds heb doorgestuurd op dag 8), vroeg ze per aangetekend schrijven, maar gezien ik voor medische redenen naar het buitenland moest vertrekken, heb ik deze niet per post opgestuurd.

Ik wacht nu best af zijn conclusies en dan bij mijn conclusies alsnog de stukken toevoegen, niet?

scorpioen

#6 , 22 nov 2015 13:23

Ger. W. Art. 737
De mededeling geschiedt door het neerleggen van de stukken ter griffie, waar de partijen er ter plaatse inzage van nemen.
De mededeling van de geïnventariseerde stukken kan ook in der minne geschieden.
Bij elke mededeling van stukken door neerlegging ter griffie wordt een inventaris ter griffie neergelegd

De advocaat van de tegenpartij kan dus niet eisen dat u de stukken per aangetekende post opstuurt. Als hij dan toch moeilijk wil doen legt u het origineel van uw stukken ter griffie neer (zorg dat u een kopie hebt, ook op de griffie kunnen stukken verloren gaan, bijv. verkeerd geklasseerd worden) en zorg dat u een bewijs van neerlegging van de stukken hebt. Verwittig de advocaat van de tegenpartij dat de stukken ter griffie werden neergelegd.

Emiel9
Topic Starter

#7 , 22 nov 2015 14:40

Eerst vroeg de advocaat om zelfs de verzoekschrift en de bijhorende bijlagen aan hem te overmaken, waarop ik zei dat hij deze kan opvragen bij de griffie. Bijlagen als woonattesten, afschriften van geboorteaktes heb ik zelfs niet meer...ik moest van hem een kopie bezorgen...Terwijl ik alles volgens de procedure neergelegd heb bij de griffie. (natuurlijk, hij was niet in bezit van deze documenten gezien tegenpartij in het buitenland verblijft en dus de oproepingsbrief niet is gaan afhalen).
Ik heb de stukken dan doorgemaild.
Over de stukken: "...Zelfs als ik de stukken zou kunnen openen, quod non, verkies ik ze niet te ontvangen per e-mail. U zult ze mij per aangetekende post willen overmaken..."

Morgen zal dag 18 zijn na de inleidende zitting, tegenpartij moet conclusies neerleggen tegen 6 december. Zal ik dan de stukken alsnog naar de griffie opsturen per aangetekende post? Ik kan ze moeilijk persoonlijk afgeven, ik woon aan de andere kant van het land.

scorpioen

#8 , 22 nov 2015 16:17

U kan de stukken aangetekend opsturen naar de griffie. Kopie van uw schrijven aan de griffie (stukken moet niet) aan de advocaat.

Emiel9
Topic Starter

#9 , 22 nov 2015 16:39

Dank je.

Heeft het nog zin om ze op te sturen gelet op het feit dat het reeds dag 18 is? Of zal ik ze gewoon toevoegen aan mijn conclusie?

scorpioen

#10 , 22 nov 2015 17:47

Ja, dat heeft nog altijd zin. Dan kan de tegenpartij er kennis van nemen voor ze haar eerste conclusie opstelt. Anders kan de tegenpartij zich tevreden stellen met in haar conclusie te zeggen dat ze geen stukken ontvangen heeft. Ze zal dan in haar tweede (en laatste?) conclusie haar volledige argumentatie ontwikkelen, waarop jij dan niet meer kan antwoorden.

Emiel9
Topic Starter

#11 , 07 dec 2015 12:33

Termijn voor neerlegging conclusies door tegenpartij was gisteren, maar gezien gisteren zondag was, vandaag dus.

Is de advocaat verplicht om deze conclusies ook aan mij te bezorgen of moet ik deze zelf opvragen bij de griffie?

scorpioen

#12 , 07 dec 2015 12:38

De conclusie moet tegelijkertijd naar u worden gezonden door de advocaat van de tegenpartij.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”